måndag 1 juni 2015

Novell

Det är ovanligt för kommisarie Dahl att anlända till en brottsplats så sent. Många av avspärrningarna var överskrida, brottsplatsteknikerna hade redan vart där och gjort sitt jobb. Poliserna lika så. Det typiska blå-aktiga skimret från polisbilarna fanns inte där och inte heller det stimm av personer, som var och en för sig bara var en liten enhet, men som tillsammans utgjorde stadens poliskår. Dahl går genom brottsplatsen men upplever att det är svårt att fokusera. När han inte har någon som ger rapport om läget eller vittnen att förhöra så vet kan inte vad han ska göra där så han bestämmer sig för att åka till stationen och hjälpa de andra där. Nu när han fått en bild av brottsplatsen så skulle han kunna vara till mer nytta på stationen.

När kommisarie Dahl kommer in på stationen har Ellinor och Tobias redan börjat på en gärningsmannaprofil. Bilder från brottsplatsen sitter på den stora tavlan till vänster i rummet och det ovala konferensbordet är, precis som vanligt, fyllt med bevismaterial och expertutlåtanden från olika analytiker. Dahl tar ett långt djupt andetag och går in i rummet. Både Ellinor och Tobias vänder sig om när dörren öppnas. 

- Kommisarie Dahl! Välkommen, utbrister Ellinor. Hur hade du det i Helsingborg?
- Jo, det var bra, svarar Dahl på sitt karakteristiska lugna sätt. 

Kommisarie Dahl var en mycket skicklig polis med många år inom yrket. Han började arbeta som polis som 23 åring, nyfärdig men bäst i sin klass. Sedan har han arbetat sig uppåt, från patrullerande polis med många timmar i bilen och på stadens gator till sin position idag på brottsroteln. Här utreds de grövsta brotten och Dahl känner stor tillfredställelse med sitt jobb och sitt team. Teamet består av Ellinor och Tobias Eriksson, 37 respektive 40 år, gifta och båda experter inom kriminalpsykologi och Mikael Donovan, 49 år, detektiv. 

Dahl ber om en snabb genomgång av fallet. Tobias sammanfattar.

- Ung kvinna hittad vandrandes på gamla industriområdet nere vid hamnen. Svårt misshandlad och uttorkad, än så länge oidentifierad men vi misstänker att det är Patricia Keller...
- Patricia Keller, avbryter Dahl, är inte det en av de ungdomarna som försvann under en studentfest nere vid havet för någon månad sedan? 
- Jo, det är det, svarar Tobias och fortsätter, Patricia fördes till sjukhuset men har inte kunnat höras än, läkarna lät oss inte komma till henne för att hon var för svag. Hela hamnen är genomsökt, vi har dykare i vattnet som söker efter ledtrådar och vi tänker expandera sökområdet. 
- Som Patricia såg ut när hon hittades kan hon inte gått långt, säger Ellinor. Hon måste hållits fånge nära vid hamnen eller i industriområdet bredvid. 
- Men de var ju tre tjejer som försvann, säger Dahl lite undrande. Emma Nilsson hittades död en vecka senare så vi måste väl utgå ifrån att Liza Svansjö är kvar där ute?
-Precis! säger Mikael. Jag har skickat ut bilar som kammar igenom hela området, normalt är det ju inte så mycket folk som vandrar runt på industriområdet utan mål så de kanske inte kommer att hitta så mycket. Dock hoppas jag på att olika personer som arbetar där har varit mer uppmärksamma. 
- Ok! Då måste vi agera snabbt, säger Dahl. Om Liza fortfarande är vid livet är hon säkert svårt tilltagen. Jag vill att du Ellinor åker till sjukhuset och pratar med Patricia! Tobias, ta kontakt med pressavdelningen, jag vill inte att identiteten på denna tjej läcker ut. Nu var Dahl väldigt allvarlig.
- Någon har väl talat med hennes föräldrar? De ska inte behöva se detta på nyheterna!
- Nej, jag har skickat en bil till föräldrarnas bostad, vi behöver dessutom en identifiering på tjejen, säger Mikael.
- Men var hon så svårt skadad i ansiktet att det inte gick att identifiera henne, frågar Dahl.
- Japp, säger Tobias på vägen ut.

Teamet skingras, far ut på olika uppgifter och Dahl och Mikael sätter sig vid bordet. Timmarna går och nya uppgifter dyker upp. Familjen identifierade tjejen som Patricia Keller. Men Ellinor hade inte fått till någon intervju. Patricias skallröntgen visade på en hjärtblödning som att de var tvungna att operera. Operationen gick bra men Patricia hade inte vaknat än, det kan ta lite tid hade läkaren sagt. 

- Åååh, det här känns omöjligt, utbrister Ellinor. Det känns som om vi inte kommer någon vart! 
- Tappa inte moden, Ellinor. Det ända vi kan göra nu är att fortsätta arbeta systematiskt och kamma igenom varje ledtråd, säger Dahl.
- Men det känns som om vi bara sitter här och förlorar tid!
- Det kan vara lite skönt med en paus, säger Tobias. Ska vi gå ut och köpa mat åt oss?
- Ja, det göt vi! Vad är ni sugna på?
Jag vill ha Kinamat, säger Dahl.
- Det tar jag med, säger Mikael.
- Ok, då går vi och fixar, säger Ellinor och Tobias i kör. 

När maten kom tog de en välbehövlig vila. De satt och småpratade och skämtade medan de åt. Sedan återgick de till jobbet och ytterligare timmar spenderades vid bordet till klockan blev mycket.
- Ska vi inte ta och packa ihop för dagen och gå hem och sova, frågade Dahl. 
- Jo, det kanske är bäst, gäspade Tobias. 

De packade ihop allt, avslutade och låste rummet. Kommisarie Dahl dröjde kvar lite, som om han försökte hamna lite efter Ellinor och Tobias. 

-Dahl! Kommer du eller, ropade Ellinor! Vi kan ta följe hem!
- Nej, men gå ni så länge. Jag måste fixa färdigt en sak först, ropar han tillbaka. 

När Ellinor och Tobias gått dröjde han ytterligare en liten stund. Sedan gick han också hem den dryga kilometern till sitt hus. När han kom fram tittade han sig om lite innan han gick in. Han sneglade över på Ellinor och Tobias hus som låg tvärs över gatan, de verkade redan gått till säng. Det var nedsläckt i husen och bara det lilla ljuset på verandan lös. Han tar upp nyckeln till huset men istället för att låsa upp dörren dröjer han kvar rörelsen lite. Sedan sänker han handen, ser sig om över axeln och går runt huset. Han låser upp och går in genom källardörren. Han går in i källaren och tänder den lilla lampan längst in. Liza snyftar till och skyddar ögonen mot det starka ljuset. Dahl öppnar lådan på hans högra sida och tar ut den svarta lilla tygpåsen och drar den över huvudet på flickan. Liza gör inget motstånd. Hon är för svag. 



fredag 22 maj 2015

Frågor till novell (morfar)

Textfrågor

Hur gick det till när morfar upptäckte Anna Karins idrottstalang?
Svar: Det var midsommarafton och barnen lekte ute på trädgården. Vissa utav dem körde kulstötning med en sten på 2.6 kg och även Anna Karin ville testa på. Hon stötte kulan näst intill lika långt som rekordet för barn i hennes ålder var och fick morfar att öppna upp ögonen för henne. 

Hur visste plötsligt Tore vad som menas med "kalla kårar"?
Svar: För han kände den känslan när han såg vilken talang Anna Karin hade. Den alldeles speciella känslan då man känner hur lätta vindpustar dansar längst med ryggraden. 

Hur lyckades Anna Karin i sitt första försök att stöta kula?
Svar: Väldigt bra. Hon kastade 9.73 med en kula som var tyngre än de man brukar tävla i och slog rekord.

Varför kan inte Anna Karin gå med i Bråberga IF?
Svar: Eftersom de inte längre har ett program i friidrott. 

I vilka grenar tävlar Anna Karin?
Svar: Kula och 800 meter.

Hur reagerar tränaren på Anna Karins första stöt?
Svar: Han tycker att den var helt okej och att den behöver finslipas litegrann. 

Varför vill Tore först inte att Anna Karin ska ställa upp på 800 meter?
Svar: Eftersom han anser att en kulstötare endast ska vara en kulstötare och inget annat.

Hur visar Anna Karin att hon också har talang för att springa 800 meter?
Svar: Hon springer långsamt den första rundan, sparar på krafterna och är en av de sista. Andra rundan lägger hon på ett rem och springer snabbast av de alla. 

Vad tycker morfar om tävlingsledningens sätt att organisera tävlingarna?
Svar: Han var väldigt negativ kring deras sätt att organisera tävlingarna. Han anser att 800 meter inte borde läggas före kulstötningen eftersom det tar 1 dygn att återhämta sig och Anna hade bara 1,5 timmar på sig.

Hur lyckas Anna Karin i kulstötning vid första försöket under tävlingen?
Svar: Ganska dåligt. Hon kastade ca 2 meter kortare än hon brukade och hade inte en bra hållning. 

Minoritetsspråk

Samiska

Samiskan föddes långt innan svenskan uppkom men var aldrig klassat som ett minoritetsspråk innan år 2000. Språket har tre olika riktningar, sydsamiska, lulesamiska och nordsamiska och härstammar från finskan. Många vill dock påstå att den även influerats av språken i östeuropa, såsom Ungerskan. Samiskan talas inte bara i norra Sverige, utan även i våra grannländer Norge och Finland. Den talas även i vissa delar av Ryssland. Kåta, pulka och mudd är exempel på ord som vi i svenskan använder men som egentligen tillhör samiskan.

Jiddisch

För 1000 år sedan bildades ett språk som kom att kallas för jiddisch. Språket liknar tyskan men har många låneord från spanskan, franskan och hebreiskan. För 70 år sedan var detta språk stort över hela Europa. Det fanns ca 11 miljoner människor som talade jiddisch men språkets talare minskade drastiskt när förintelsen i Auschwitz ägde rum. Inte långt ifrån Auschwitz fanns en stad som hette Krakow där språket var väldigt populärt. Ca 48 000 människor talade jiddisch i staden, men idag är enbart 200 judar registrerade och få utav dem talar språket.Idag studerar många ungdomar språket men eftersom de inte talar språket till vardags så lär det bara försvinna mer och mer. Många tror att judarnas förintelse startades av Hitler under andra världskriget, men detta folkslag har varit utsatta sedan medeltiden. Även Sverige har varit ganska hemska mot dem. När vårt land hade det svårt med utvandringen valde vi ändå att vara trångsynta och enbart låta judarna bo i 4 av våra städer och jobba med specifika arbeten.

Meänkieli

Det sista slaget i det finska kriget var vid Säger, 1809. Finland hade sedan tidigare tillhört Sverige men efter kriget var det nu Rysslands. Gränsen mellan Sverige och Finland drogs via Tornedalsälven och de fick sitt egna lilla språk. Till en början tillhörde de finskan eftersom många ord var finska. Senare valde man att kalla det för tornedalsfinska eftersom det var en slags finska som enbart talades i Tornedalen. Men folket var inte nöjda. Den så kallade tornedalsfinskan hade vissa svenska ord med finsk ändelse. Ett exempel är handduk som på tornedalsfinska heter handtuuki. Till saken hör att folket i Tornedalen inte ville ha någon slags sammanföring med finskan med tanke på att de inte kunde få sig själva förstådda. Därför döptes språket om till meänkieli.  
Under 1800-talet växte nationalismen och den svenska kungen valde att införa folkskolereformen. Detta innebar att varje socken skulle få ha en skola och att undervisningsspråket skulle ändras från finska till svenska. Detta blev till en svårighet för de meänkieli talande. Men som om detta inte vore nog så förbjöds meänkieli år 1957. Språket räknades till finskan.
Samma år som samiskan blev ett minoritetsspråk blev även meänkieli officiellt ett minoritetsspråk. 
Framtiden för meänkieli sägs vara ljus eftersom den stöds av olika organisationer, språklagen och minoritetslagen. 

Finska

År 2000 blev Sverigefinskan officiellt ett minoritetsspråk. Sverigefinskan uppkom när finnarna började emigrera till Sverige under 1500-talet. Visserligen tillhörde Finland Sverige under den tiden, dock emigrerade de till de delar av Sverige som även idag är svenskt. En mycket populär stad för dem var Torsby i Värmland där den orörda skogen var stor. Skogen behövde de till att svedja, därför kallades de för Svedjefinnar. 
Språket talades i ca 200-250 år och finnarna var ordentliga med gifta sig med andra finnar för att inte få in svenskt blod i släkten. Men så småningom blev de tvungna att lära sig svenskan och börja umgås med svenskarna. Barnen behövde kunna språket eftersom utbildningen på skolorna var på svenska vilket ledde till att föräldrarna också började tala svenska. Detta blev till en fördel när man började förflytta sig till nya städer och därmed hade en försvenskning nu skett.

Språkets ursprung kommer från Uralbergen och kallades för finskurgiska eftersom det inte var ren finska utan en blandning av finska och ungerska. Självaste vokabuläret var inte alls lika, dock var grammatik lik och på så sätt förstod man att den hade sina rötter i ungerskan. 
Sverigefinskans ser inte ut att ha den ljusaste framtiden. Den yngre generationen måste börja tala språket för att det inte ska dö ut. 

Romani Chib 

Det verkar som om år 2000 var minoritetsspråkens år, för även Romani Chib klassades som minoritetsspråk då. Det finns olika grenar inom romani chib och man vet inte helt hundra men tror att det finns ca 60 olika dialekter.
Språkets resa började i Indien när muslimerna gick med i armén och de förflyttade sig till Persien för ca 1000 år sedan. Sedan fortsatte deras resa mot Grekland. Hur vet man detta då? Jo, romani chib består av många persiska ord och har en grammatik som liknar den grekiska väldigt mycket. När de väl bott i Grekland i några hundra år så började de sprida sig runt om i Europa och plockade därför även med sig ord från t.ex. rumänskan och svenskan. De ord de tagit från svenskan brukar oftast vara det svenska ordet med ett O på slutet. Ett exempel taget ur filmen var bil som på romani chib hette bilo.  
När romerna/zigenarna tog sig till Sverige blev de först välkomnade med öppna armar, men när Martin Luther höll avstånd från romerna som var bosatta i Tyskland så satte man upp lagar i Sverige också. En lag som gällde under 1800-1900-talet var att man bara fick bo i en kommun i högst 3 veckor. Under 1960-talet började tattarna (resande), som var den halvan som inte flyttade till Finland att stå upp för sig själva och demonstrera mot orättvisorna. Nu har romerna rätt till undervisning i deras modersmål vilket är viktigt för den kommande generationen. Ifall inte de kan språket så lär det dö ut och de skulle vara synd.

Eget resonemang

Det finns vissa kriterier som ska uppnås för att ett språk ska klassificeras som ett minoritetsspråk. Först och främst så måste språket ha talats i ett land i minst 100 år. Sedan måste det även ha antingen en armé bakom sig, eller så måste skriftspråket skilja sig från andra språk. Detta är den främsta anledningen till att tex samiskan är ett språk och inte en dialekt för dialekter skrivs på exakt samma sätt som det originella språket i landet. Exempelvis så låter dalmål och göteborgska inte alls lika, men om en person från Dalarna och en från Göteborg ska skriva var sin artikel så finns de ingen som kan veta vem som skrivit vad och vart författarna kommer ifrån (om inte det är någon smart som märker det utifrån ordförrådet som kan skilja liiiite) eftersom skriften är lika.

Jag tycker inte minoritetsspråk i sig är nödvändigt, och ifall det inte hade funnits så hade jag inte tyckt att det skulle behövas. Dock finns det redan, och då tycker jag att de språk som finns ska behållas för detta handlar inte bara om ett språk. Det ligger så mycket bakom det. Ett helt folkslag med historia och kultur. Det är de jag tycker är viktigt och därför borde minoritetsspråk finnas kvar. 
Ett exempel från filmen var när de få som talade jiddisch samlades i en lokal och åt en massa mat från deras bakgrund och dansade deras kulturella danser osv och det visst att de har en speciell sammanröringen. Alla som talade jiddisch var helt plötslig en stor familj, vare sig man kände varann sedan förr eller inte. Det är det som är det fina med minoritetsspråk, det finns så mycket mer bakom de och att ta denna sammanhörighet från dem skulle vara hemskt. Den lyckan av att vara en familj med samma språk och kultur. Det tycker jag verkligen de ska få behålla. 

Ifall jag hade varit kungen som levde under 1800-talet så hade jag aldrig gjort det valet han gjorde. Han valde att införa folkskolereformen  vilket gjorde det svårt för de som talade meänkieli att förstå i skolorna eftersom deras språk är en blandning mellan finska och svenska. Jag hade som sagt inte gjort detta val eftersom det är orättvist mot alla som talar meänkieli. De förstår varken svenska eller finska och kan inte lära sig något i skolan. De borde ha rätt till en utbildning i deras modersmål. De är inte mindre värda för att de har en annan kultur och bakgrund. Vad hade hänt ifall de svenska skolorna fick ha sina lektioner på finska och de finska skolorna hade undervisat på svenska? Det hade inte fungerat, inte sant? Därför borde det vara lika självklart att alla människor som har ett minoritetsspråk ska få undervisning i det,  som att alla svenskar får det i svenska. 

Ifall jag hade varit lärare på skolan där vissa elever inte förstår språket hade jag blivit väldigt frustrerad. Varje lärare har ett och samma mål. Att kunna ge varje elev i klassrummet den undervisning de förtjänar. När några personer i klassen inte ens förstår det jag talar om skulle jag bli ganska irriterad på det systemet som finns. Jag hade inte klarat av att vara lärare för för mig känns det inte okej att lämna ett klassrum, vetandes att vissa personer inte lärt sig någonting. Att jag bara lärt ut till de elever som anses vara viktiga och svenskar. Att jag i praktiskt taget omedvetet särbehandlat mina elever. Det hade jag verkligen inte klarar av och jag hade klagat och klagat med alla som jag hade kunnat få med på min sida för att ändra denna idiotiska regel.

Ifall man ska jämföra 1800-talets Sverige med dagens så har mycket förändrats. Nu har alla minoritetsspråk rätt till att undervisas i sitt modersmål samtidigt som de får lära sig svenskan också. Sverige har kommit så långt så även jag som har somaliska som mitt modersmål får undervisas i det vilket är en stor skillnad för 1957 då exempelvis meänkielin förbjöds helt och hållet. Vi har kommit en lång bit på vägen och borde bara fortsätta framåt.

Jag tycker det är viktigt att de språk som finns fortfarande talas och fortsätter vidare till nästa generation. Jiddisch är ett exempel på ett språk vara framtid tyvärr inte är så ljus. Vissa studerar språket men eftersom knte yngre talar det till vardags så kommer de så småningom försvinna. 

De finns både för och nackdelar med minoritetsspråken. En fördel är att de har sitt eget språk och kultur som jag skrev ovan. Det blir som en sammanhörighet som enbart de har för sig själva. En nackdel är ifall de enbart talar tex samiska då de kommer ha det svårt i livet. De lever trots allt i Sverige och behöver svenskan för att klara sig i livet, kunna få jobb osv.

Källor: UR filmer
Källan vi antänt oss av var ganska pålitlig enligt mig. Den var både sekundärt och primär eftersom de intervjuade folk från exempelvis meänkieli och även talade om fakta från förr i tiden. 



Språkhistoria

1.
Sten - stain
Denna - bensa
Son - sun
Broder - brobur
De - bair
Och - auk
Dog - dou

2.
Drängila - manligen
Austarla- österut
Sunnarla - söderut

3.
Enkel, saklig och konkret.

4.
En och i.

5.
Är - aer
Tre - brir
Tjuvar - biuvaer
Stjäl - stial
Och - ok
Tager - takar

6.
I lagen - i laghum
En annan - annaer
I tjuvens händer - i haender biufi
Alla - allir
Ur huset - or husi
Till gård - till garz

7.
Som - baen
oskyldig - otbiufae
vitsord - vitur

8.
Sva aer i laghum talt.

9.
Enkel, saklig och konkret.

10.
Fordom - fordhom
var - war
greve - greffwe
hustru - husfrv
mycket - myckith
älskade - elskadhe

11.
ägde - atte
en - ena
honom - han
i sin hand - i sinne hand
stor- stora
dog - do
stor ära - stor aero

12.
oförsiktigt - owarandis
smärta - beskelikheet
hastigt - bradhlika

13. 
Konkret och enkel.

14. 
hört - hördt
det - thet
öga - ögha
emot - emoot
hava - haffua
giv - giff

15. 
någon - någhor
kåpan - kåpona
en mil - ena milo
gå - gack

16. 
livklädnad - kiortel
tvingar - nödhgar

17. 
Konkret, saklig och enkel.

18. 
Hvem,
afstånd
öfver
lefnadtrött
aftager,
jernvägsbron
blef

19. 
Det är långa, sammansatta meningar.

20. 

Genom rop av en i närheten varande gosse blev en räddningsbåt bemannad och lade ut. 

21. 

Komplicerad, saklig och konkret med snabbt tempo.

tisdag 31 mars 2015

Elevråd

Idrottshallen ska rivas efter påsk så stängels ska sättas upp
Fullplan 20x40 meter
Tv apparater på väggarna, skärm som kan sänkas ned, bättre ljus osv
Sluta slänga så mkt mat!!!!!!
Taco ska inte alltid finnas med på matsedeln eftersom det måste va lite speciellt på önska meny
Barn och utbildningsnämnden, man ska egentligen inte få ketchup elr lingon heller så klaga inte på att man inte får chokladpudding osv
Extra mat på fredagar
Avslutning torsdag efter lunch! Fint dukat för niorna 11/6
Vagn där ute precis som förra året
Niorna kmr ha i matsalen ifall det skulle spöregna
Vi vill ha toast och så
Rektorn tycker vi ska köpa in bollar och så men det eninger han tar ansvar för




fredag 27 mars 2015

Etik och moral (häfte)

Grundnivå


1. Vad betyder orden etik och moral? 
Svar: Det betyder vana.

2. Vilka är de olika etiska modellerna? 
Svar: Pliktetik, konsekvensetik, sinnelagsetik och dygdetik.

3. Vem introducerade dygdetiken? 
Svar: Aristoteles. 


Mellannivå

4. Hur kan man handla rätt enligt en pliktetiker
Svar: Man ska värdera valet man gör utifrån de regler och plikter som finns. T.ex. så anser en pliktetiker att det är fel att vara otrogen eftersom det är emot reglerna inom den religion personen tror på. 

5. Vad innerbär sinnelag? 
Svar: Det betyder att man hade i åtanke att t.ex. göra en god handling, dock blev resultatet kanske inte som hoppats. Då kanske resultatet inte är rätt men du hade en fin tanke från början, vilket gör det moraliks korrekt. 

6. Vad är en dygd? 
Svar: Det är en egenskap man inte föds med, utan behöver träna upp med tiden. exempel är mod, uthållighet och ärlighet.


Högre nivå

7. Försök beskriva hur en konsekvensetiker skulle resonera om någon ligger i en vak och håller på att drunkna. Vad skulle den personen göra om hen stod bredvid? 
Svar: Hen hade först övervägt konsekvenserna av att hen själv skulle ramla i och drunkna, men sen ångrat sig eftersom hen hade haft dåligt samvete under en lång tid framöver ifall den visste att den bara lämnade en människa i nöd som kämpar för sitt liv. 

8. Vilka svårigheter har en pliktetiker? 
Svar: Ibland kan en pliktetiker ställas inför ett svårt val där två regler krockar med varann. Ett exempel är att din mamma är sjuk och du har inte pengar för medicin. Du måste stjäla medicinen vilket du vet är förbjudet men om du inte gör det så dör din mamma. Vad gör du då? Ett annat exempel jag kom att tänka på är att om du ser två männiksor skadade, ett litet barn som kanppt hunnit leva sitt liv och en mamma med make och tre barn. Vem räddar du först? Barnet som har ett helt liv framför sig eller mamman som skulle lämna tre stackars barn efter sig? Detta är 2 av många olika svårigheter en pliktetiker kan stöta på. 

9. Vilka svårigheter har en konsekvensetiker? 
Svar: Eftersom vi inte vet hur framtiden ser ut så kan det vara svårt att veta om konsekvensen du förutspått faktiskt kommer ske. Ibland kan man tro att konsekvensen är jättebra, men senare visar det sig att följderna faktiskt blir dåliga. 

10. Vilka dygder skulle du vilja följa? 
Svar: Vänlighet och mod.


torsdag 26 mars 2015

Bahai

Bakgrund

Bahai, en massionerande monoteistisk religion som härstammar från Iran. Religionen grundades år 1850 ab Bab men det var  Mírzá `Abbás Núrí (Mírzá Husayn Ali Núrí) som senare fick titeln Bahaullah som var den uppenbarade. Han ska ha fått själva uppenbarelsen då men religionen blev inte officiellt stiftat förrän 1863 i Bagdad när grundaren var där efter att ha suttit i fängelse i Teheran, 1852-1853. Religionen grundades i det shiamuslimiska Iran och är en religion med lite från varje, nästan som ett smörgås bord. De har plockat lite från olika religioner och sedan valt att tolka det på deras sätt. Just därför kallar de ändå sin religion för självständig, och inte en gren i Islam (eftersom den är mest lik Islam).

Som bahai-troende tror man på alla profeter och budbärare. Till en början trodde de bara på Adam, Noa, Abraham, Zoaster, Moses, Jesus och Muhammad eftersom Bab inte ville ha med de asiatiska gudarna. Men Bahaullah la senare till Buddha och Krishna. Bahaier tror på syskonreligionerna och att de och profeterna fanns för att successivt bygga på religionen och Bahaullah var då den senaste gudsmanifestationen.

Resonemang 

Denna religion har både för- och nackdelar, dock tycker jag nackdelarna är ganska få. Religionen går i det stora hela ut på att ta and om varandra och att välden ska vara som en stor familj. Det finns inte så stränga regler som exempelvis inom matkategorin. Som bahaitroende får du äta vad du vill, dock "förutspådde" Bab att man framöver kommer vara vegetarian. Det är raka motsatsen till vad man får göra i tex Islam och Judendomen där viss mat är förbjuden. De ber 3 gånger om dagen vilket är obligatoriskt, vilket muslimer också gör, dock 5 gånger om dagen. 

Andra regler de har är något som de flesta religioner har och det är att inte döda, stjäla, vara otrogen osv men även att man måste betala en viss summa till organisationer som de har, och här kommer nackdelen. Denna summan måste du betala och ifall du har en dålig ekonomi så ligger du ganska risigt till eftersom pengarna måste in. Lite som scientologerna som ockås måste betala pengar till organsitationer. Bahaier betalar inte likamcket pengar som scientologer men det är fortfarande en summa som vissa kanske inte alltid har råd med.

En konsekvens med att vara bahai-troende är att shiamuslimerna inte välkomnar dem med öppna armar. Hade jag varit en bahaier så hade jag varit ganska rädd hela tiden. Rädd för att plundras och bli bestulen, rädd för att bli fängslad eller döda. Rädd för att leva. Jag tycker inte mna ska behöva vara så rädd för att leva just på grund av vilken religion du har.

Homosexualitet harvarit en känslig fråga inom många religoner. Även här är det inte okej att vara homosexuell eftersom vi lever i ett heteronormativt samhälle. Men om du är homsexuell så anser man inte att du brutit någon speciell lag eller regel, utan de anser att man är sjuk och behöver hjälp. Det är en sak där de inte liknar andra religioner. De flesta religioner accepterar inte homosexualitet men bahaier tror inte att du kan rå för det eftersom det är en sjukdom.

Bahaier tror inte på reinkarnation som hinduer, men inte på himmel och helvete heller som de abrahamitiska religionerna gör. De tror att himmel och helvete bara finns som symboler för att människan ska ha något att sträva mot, men dem tror inte på att platserna finns på riktigt. De tror själen lever vidare efter döden, inte i en annan kropp men i en annan värld. Allas mål är att ta sig till Gd och därför måste själen förbi en massa olika världar för att ta sig dit, livet på jorden är bara en utav dem. Här liknar de ingen annan religion utan har hittat sitt eget.

Bahai beräknas ha omkring 10 miljoner anhängare, varav 6-7 miljoner är vuxna och de resterande är barn som fötts in i religionen. Den är utspridd världens över. De har inga ritualer och endast tre högtider. Naw-Rúz som är nyårshelgen, nittondagsfesten som är festen som hålls efter de 19 dagar de fastat (ungefär som ramadan i Islam) och Ridvàn som är den största och viktigaste eftersom den firas till minne av Bahaullah. 

Källkritik  

Källorna jag använt mig främst utav har varit Wikipedia och NE.SE. Wikipedia är varken en säker eller primär källa, dock är det en källa med mycket hög standard. Det har sällan hänt att informationen på Wikipedia varit falsk, även om det är en sida där du som privatperson kan gå in och ändra. En fördel med Wikipedia är att du alltid hittar källorna till där informationen de skriver om kommer ifrån, vilket resulterar till att du kan kolla upp de du är osäker på.

NE.SE är en sida skriven av professorer och därför en väldigt pålitlig källa. Den är även gjord för elever och är därför oftast välformulerad och enkel att förstå. Den har även svårighetsgrader och passar alla elever, oavsett hur hög eller låg läsförståelse hen har.

SO-rummet är inte en källa jag använt mig utav så värst mycket och är heller inte en källa jag kan så mycket om. Per brukar ofta länka den och texterna är alltid väl formulerade med bra fakta, dock vet jag inte vem som ligger bakom det och om personen är en pålitlig källa.

Bahai.se är en sida skriven av bahaier. Är det den mest trovärdiga källan? Nej, kanske inte men eftersom det var så svårt att få tag på en bahaier så fick vi läsa lite kring det de skrivit på sin hemsida.

Källor:
http://www.bahai.se/
http://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%ADrz%C3%A1_%60Abb%C3%A1s_N%C3%BAr%C3%AD
http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/nyreligiosa-rorelser/bahai#
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/bahai

tisdag 24 mars 2015

Engelska NP reading - A multicultural city

1. C
2. A
3. B
4. E
5. C
6. C
7. D
8. B
9. D 
10. D
11. A
12. B


Correct answers: 11/12

Engelska NP reading - Young and free

1. D
2. She is studying and working in a restaurant.
3. She's going back home to Great Britain to resume her studies at University Collage London and within the two upcoming years she hopes to graduate and get a Scandinavian Studies degree.
4. That it has improved rapidly.
5. 'Cause it's a small country.
6. She was a bit bored and in need of a break. 

7. In Scotland you start school at the age of five, but in Sweden you start school when you're six. You have to call the teacher "Mr" or "Miss" in a Scottish school and wear school uniforms. Swedish kids don't call their teachers mr and miss, nor do they wear uniforms. 
8. C
9. She thinks it good cause you learn the value of money. At the same time you give yourself the freedom to go out and spend money without a guilty conscience. 
10. A
11. She wants to travel for a few years and do some voluntary work. Also she wants to theatre school as soon as possible. She believes that the best feeling must be when you're standing on a stage and giving an audience pleasure.



Correct answers: 19/20           


fredag 13 mars 2015

Engelska förhör

Soptunna - dustbin
personal - staff
Annons - Ad  advertisement
slödder - Riffraff
oväsen - racket
influensan - the flu
svält - famine
mynt - coin

ignorance - okunnighet
brisk - tegelsten
Pile - en hög
a safe - kassaskåp
confidence trickster - bedragare
git - tönt
cockney - londondialekt
The C.I.D - kriminalpolisen

onsdag 11 mars 2015

Bokuppgifter - "När kejsaren var gudomlig"

Om du fick träffa författaren till boken, vad skulle du fråga honom eller henne?
Svar: Jag skulle fråga varför huvudkaraktärerna inte har namn. Jag förstår att det finns en anledning till detta men jag har svårt med att förstå vad just den anledningen kan vara.

Tror du boken skulle kunna bli en bra film? Varför? Varför inte?
Svar: Ifall filmen är likadan som boken så nej. Allt måste hända lite snabbare och vara lite mer personligt så historien blir mer gripande.

Hur börjar boken?
Svar: Den börjar med att kvinnan som boken handlar om är ute och köper en hammare och en spade som hon ska döda Vit hund med.

Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Motivera ditt svar.
Svar: Boken är verklighetsbaserad, så ja. Även om händelsen är riktigt hemsk så är det tyvärr sådant som händer runt om kring oss.

Beskriv boken med en mening.
Svar: En sann berättelse som inte uppmärksammats på det viset den borde ha gjort.

Var boken som du hade förväntat dig?
Svar: Nej. Jag förväntade mig en riktigt bra bok där man fick se andra världskriget från japanernas perspektiv, dock var den väldigt långtråkig och hade ganska dålig handling.

Passar boken som högläsningsbok? Eller är det en bok man vill läsa på egen hand? Motivera ditt svar.
Svar: Ja det tycker jag. Boken är inte svårläst och har få dialoger, därför krävs varken inlevelse eller superbra flyt för att läsa den högt eller förstå innehållet.

Vad heter författaren till boken?
Svar: Julie Otsuka

När skrevs boken?
Svar: 2002

Vilket förlag är boken utgiven på?
Svar: Albert Bonniers förlag.

Diskussionsfrågor

Varför tror du att huvudkaraktärerna inte har några namn?
Varför har inte det som drabbade japanerna uppmärksammats på samma sätt som de som hände judarna?
Vad hade du gjort ifall du var japan och levde när händelsen inträffade?
Varför drar oftast människor alla över en kam?

Fysik - Nationella Prov (EJ KLAR)

1. E

2. C

3. B

4. För att ljus färdas snabbare än ljud. Ljus färdas i 300 00km/s medan ljud färdas 340m/s, alltså hinner ljuset fram mycket mycket snabbare.

5. A

6. C

7. För dem är kopplade till samma "propp". Det kan gå en propp och då slocknar tex. allt i köket eller allt o toaletten, för att all ström i hela huset inte kommer från samma ställe.

8. a) När vi använder oss utav alla de resurser som släpper ut en massa koldioxid så lägger det sig som ett lager runt jorden, precis som en extra atmosfär, dock är denna mycket starkare. Så solens strålar tar sig in, men kan inte ut igen och studsar därför tillbaks på jorden istället. När det bara studsar fram och tillbaka och inte kan ta sig ut så värms jorden upp 35% mer än vad det annars hade gjort. Anledningen till att det kallas för just växthuseffekten är för att växthus fungerar på exakt samma sätt.

b) En väldigt enkel sak du kan göra är att låta bilen stå hemma och gå/cykla dit du ska, Speciellt om det är en kortare sträcka. Istället för att köra din bil som tillsammans med alla andra bilar i världen bidrar till större delar av växthuseffekten så kan du promenera. Gå till jobbet, gå till träningen eller cykla. Ta cykeln när du ska till din kompis istället för att be föräldrarna köra dig. Jogga till träningen, det kan bli din uppvärmning samtidigt som du hjälper jorden att må bra. Två flugor i en smäll, du förbättrar din egen hälsa samt jordens hälsa. Du sparar även väldigt mycket pengar eftersom bensin är dyrt. Ifall du ska åka längre sträckor och inte kan cykla dit så ta bussen/tåget. Tåg går på el, och släpper alltså inte ut koldioxid och bussen är en fördel eftersom flera människor åker tillsammans.  Visserligen kan man tänka att man släpper ut mer koldioxid när man andas ut mer eftersom pulsen ökar när du promenerar eller cyklar, dock är mängden koldioxid vi släpper ut från våra kroppar och mängden från bilen inte ens i närheten av samma. Alltså ska ditt mål vara att försöka låta bilen ligga hemma så ofta som möjligt och istället gå/cykla om sträckan är lagom, och ta tåg/buss ifall sträckan är längre.

9.

fredag 6 mars 2015

Idrottsuppgift - Isvak

Att bedriva friluftsliv på isen kan vara både härligt och farligt. Härligt för att det kan vara kul att få komma ut med familj och vänner för att hitta på roliga saker på isen men även farligt eftersom upplevelsen kan bli väldigt mörk och läskig under bråkdelars sekunder. För att minska chansen att upplevelsen ska bli ett hemskt minne så ska jag nu förklara för dig vad du behöver göra i olika former av nödsituation.

Det första du ska tänka på måste göras innan du lämnar huset och det är klädseln. För att klara aktiviteterna som ska göras en kylig vinterdag (eftersom detta gäller i stort sett alla aktiviteter som görs under vinterhalvåret) måste man klä sig varmt. Då kan det vara till stor hjälp att följa lager-på-lager principen. Lager-på-lager principen går ut på att klä sig i tunna kläder, dock flera lager eftersom värmen isoleras mellan klädesplaggen.
Det du ska ha närmast kroppen ska vara något som håller dig torrt, alltså måste plagget transportera bort fukten vilket gör att du inte blir kall. Detta plagg ska helst vara ylle, ullfrotté eller funktionsmaterial, men absolut inte bomull eftersom det blir vått och binder fukten som sedan blir kall. De olika materialen jag nämnde innan kan vara olika bra beroende på aktivitet. Ylle t.ex. blir vått precis som bomullen, dock blir det till värme istället för kyla medan funktionsmaterial leder bort fukten.
Mellanlagret ska vara luftigt samtidigt som det är värme isolerande. Detta plagg kan vara både tjockt och tunt (beroende på aktivitet) och kan även bestå av flera olika tröjor. Materialet ska helst vara ylle eller fleece.
Det yttersta lagret ska skydda dig mot vind, regn och snö. Det är även bra ifall plaggen har dragkedjor vid halsen, handlederna och fotlederna eftersom det är bra ventilationsområden.
En mössa, vantar (lager-på-lagerprincipen där med), torra strumpor och bra skor är också väldigt viktigt. Följer du dessa regler så kommer du garanterat hålla dig varm. Ifall du nu av någon anledning skulle bli blöt och inte hålla värmen så kan det vara bra att ha med sig en ryggsäck med ombyte. Man vet aldrig vad som väntar när man är ute på isen och att alltid ha torra kläder till hands är väldigt bra.

Nästa sak man borde tänka på innan man går ut på isen är vilken sort is det är. Visst tror man att vatten är vatten och när det omvandlas till fast form så borde det bara vara is, men riktigt så enkelt är det inte. Det finns nämligen olika soters isar, alla med olika utseende och egenskaper.
Nyis är en utav de fyra olika isarna jag tänker skriva om. Självklart finnas det massa fler men enbart dessa är relevanta i samband med denna uppgift. Nyisen är den is som man ofta finner på insjöar och skärgårdar och är en väldigt tunn is på få centimetrar och därför ganska genomskinlig.
Våris är inte heller den mest stadiga isen. Detta är då den is som finns under våren och utsätts ofta för solens strålar som degenererar isen. Även ifall isen ser någorlunda stadig ut på ovansidan så ska man aldrig lita på den eftersom varma strömmar kan försvaga isen underifrån. 
Havsis är självklart den is som finns på havet och är olika stark beroende på hur långt ut man går. Även denna är inte så värst pålitlig ifall det inte är så att man håller sig så nära kusten som möjligt. 
Kärnisen är den is som är gjord på enbart rent vatten och även här finns det olika sorter beroende på hur söt eller salt vattnet är. Det sägs att sötvattenkärnisen ska kunna bära en fullvuxen människa när den är 3 cm tjock, dock ska man helst vänta tills isen är 10 cm tjock för att vara på den säkra sidan. 10 cm regeln gäller även på alla de andra isarna också. Det är också bra att hålla koll på de svaga områdena, alltså där isen ofta inte håller. Dessa platser är långt ute på isen, som jag nämnde ovan, vid en brygga, bro eller udde, samt avlopp. 

I ryggsäcken med ombyteskläder bör det även finnas isdubbar, ispik, räddningslina, visselpipa och en mobiltelefon. Den sista "saken" som är bra att ta med sig men som inte får plats i ryggsäcken är ett sällskap. Gå aldrig ut på isen själv eftersom du inte vet vad dagen har att erbjuda. 
Anledningen till att du ska ha de saker jag nämnt tidigare i din väska är för att de kan hjälpa dig under svåra situationer. Isdubbarna är bra att ha för att kunna ta sig upp ifall isen skulle brista under fötterna på dig och du är ensam. Ispiken är bra att ha för att kolla hur tjock och hållbar isen är för att minska chansen som utsätter dig för fara. Denna kan även användas som den förlängda armen som är det som ska vara mellan dig och den nödställda för att inte personen mitt i all panik drar ned dig i vattnet med. Även räddningslinan kan användas som den förlängda armen. Visselpipan kan användas som ett rop på hjälp ifall du inte kan ta dig upp själv eftersom din röst inte kommer nå lika långt som visselpipan gör. Mobiltelefonen kan vara det viktigaste, vare sig du själv är den nödställde eller ifall du är den som ska hjälpa den nödställde. För oavsett vad så är det första som ska göras i en livshotande situation att ringa 112. 

Ifall det är så att du är ute på isen ensam så är det bra om du vet ett och annat om hur du ska hjälpa dig själv ifall du hamnar i isen. 
Det första du ska göra är att ta ett djupt andetag och tänka att, det här klarar jag. Att gripas av panik i den extrema kylan är mer än normalt men för att dina muskler ska arbeta behöver de syresättas, vilket görs på bästa sätt när man tar långsamma och djupa andetag. Har du en visselpipa så visslar du för att få dig själv hörd. Är nu någon i närheten så kan de hjälpa dig upp. Om du istället är helt ensam eller ska försöka ta dig upp i väntan på hjälp så börjar du med att vända dig om mot hållet du kom ifrån. Varför gör du detta? Jo för det är den enda isen du säkert vet är hållbar med tanke på att den bar dig hela vägen dit. Ifall du åkt sakta så vet du att den hållbara isen är nära och kan försiktigt bryta den ostadiga isen med armbågarna tills du når den stabila. Därför rekommenderar jag även att man åker försiktigt på isen för ifall du flyger fram och isen helt plötsligt brister så kan du inte veta ifall isen innan är hållbar eftersom hela din kroppstyngd inte hunnit läggas på isen innan du åkt vidare till nästa "område". 
När du nått den hållbara isen så tar du fram dina isdubbar som hänger runt din hals. Med hjälp av dem ska du dra dig upp. Flytta en isdubbe i taget för att inte glida ned och se till så att du håller dubbarna ordentlig, alltså med tummen på toppen och de andra fingrarna runt om kring, samtidigt som du sparkar med benen. När du är tillräckligt långt upp på isen så börjar du åla dig upp ur vattnet. Sedan fortsätter du att åla hela vägen in till strandkanten för att vara på den säkra sidan. 
Ifall det istället är en annan person som ligger i vattnet så ser situationen lite annorlunda ut. Det första du ska göra är att larma 112 och besvara de frågor de ställer, lugnt och sansat. Sedan tar du dig sakta fram med ispiken för att se hur långt isen håller samtidigt som du påminner den nödställde om att hela tiden ta djupa andetag. När du är några meter ifrån den nödställde så använder du dig utav den förlängda armen. Du ska ALDRIG under några som helst omständigheter räcka fram din egen hand. Anledningen till detta är för att den nödställde utsätts för såpass mycket panik så den kan lika gärna dra ned dig i vattnet, och det gör ju ingen nytta. Den förlängda armen kan vara allt ifrån en räddningslina till en pinne eller ispik. Det viktigaste är att det finns något mellan dig och personen i vattnet. Innan du slänger/räcker fram din förlängda arm så ska du lägga dig på mage på isen för att fördela din kroppsvikt så mycket som möjligt. Detta gör man för att isen inte ska brista under dina fötter också. Sedan drar du upp personen och ålar tillbaks till den hållbara isen. Se till så den drabbade kommer i torra kläder så fort som möjligt och förhoppningsvis är räddningstjänsten där tills dess och hjälper er vidare. 

Som du ser så finna det mycket att hålla koll på när man är ute på isen men jag rekommenderar verkligen att du läser på innan du går ut och använder dig av de kunskaper du just fått. 
Tänker man på detta så är man väl förbered och kan njuta av den friska luften!

onsdag 4 mars 2015

Frågor till imam och präst

Vad tycker/tror ni om...
...abort?
...adoption?
...livet efter döden?
...ISIS?
...rondellhunden?
...att ge organ?

Min slöjdutvärdering

Vi fick denna termin möjlighet till att göra vad vi vill, inga begränsningar. Jag började väldigt snabbt kolla på lite olika klädesplagg på internet och fastnade för en fin aztec mönstrad cardigan.



Jag föll för plagget direkt för jag är helt kär i aztec. Dock siktar jag på ett A denna terminen men en cardigan kändes lite för avancerad. För att nå de högsta betygen måste självklart arbetet bli färdigt.
Förra terminen gjorde jag en kjol, vilket inte var särskilt svårt men gav ändå utmaningar. Denna terminen ville jag ta det ett snäpp högre och valde istället att göra en klänning.  Det positiva med att göra en klänning är att jag får använda mig av de tekniker jag lärt mig när jag sydde kjolen men även mycket mer med tanke på att en klänning är mer avancerad. Jag kommer få ge mig an fler utmaningar men även lämna slöjd-salen med mer kunskap än jag hade förr.


När jag väl bestämt mig för att göra en klänning så var jag tvungen att hitta modell och färg till den. Jag var ganska så säker på att jag ville ha ett marinblått tyg i chiffong eftersom de har väldigt fint fall. Två andra material som även har fint fall är viskos och polyester. Nedan hittar du 3 olika klänningar där den ena är i chiffong och de andra 2 är i viskos och polyester.

Chiffong

Viskos

Polyester



Ifall jag ska rangordna de olika materialen enbart på hur de ser ut så tycker jag chiffong är finast, sedan kommer polyestern och sist kommer klänningen i viskos.
Chiffong är ett tunt, transparent och lätt tyg som tillverkas av silke eller rayon. Rayon är ett annat ord för cellull och de båda benämningarna står för viskos. Alltså borde bild nummer 1 och 3 vara gjorda av samma tyg.
Viskos är ett textilfiber som framställa av cellulosa eller bomull. Det är även ett så kallat regenatfiber eftersom cellulosan kommer från gran eller tall.
När man framställer viskos så börjar man med att göra flis av trädet så man kan få tag på cellulosan. Sedan tar man cellulosafibrerna och löser upp de i olika kemikalier som skapar en trögflytande vätska. Denna vätska sprutar man genom ett spinnmunstycke vilket är en spinndysa med formade hål, ned i ett bad av svavelsyra för att den kemiska reaktionen ska sätta igång. Under denna process ändrar cellulosan form och blir till trådar.  När man nu har tråden så tas kemikalierna bort och de långa fibrerna kan nu bli till garn.
Hela denna arbetsprocess är inte särskilt miljövänlig. Man skulle kunna tro att viskos är miljövänligt med tanke på att de görs främst på träd som tack vare fotosyntesen osv alltid finns. Men eftersom cellulosafibrerna inte kan användas innan de blivit till trådar så måste man använda sig av kemikalier. Det är dessa kemikalier som gör att materialet inte blir lika miljövänligt vilket är en nackdel. Andra nackdelar är även att viskos är väldigt temperaturkänsligt och måste tvättas på låg temperatur. Den behöver även strykas på låg temperatur vilket är ett stort minus då ett plagg i viskos väldigt lätt blir skrynkligt och kan behöva strykas relativt ofta. Det blir även svagt när det är blött. Men viskos har inte bara nackdelar utav även många fördelar. En utav fördelarna är att även om den tillverkas på kemisk väg med alla kemikalier så räknas viskos som naturliga fibrer då de har förmågan att andas. Andra fördelar är att plaggen som är gjorda på viskos har ett fint fall och är mjuka, samt att man utvinner ättika under processen och de kan användas i matlagning.
Polyester är det minst miljövänliga av de olika materialen eftersom det är gjort på plast. Materialet tillverkas i USA samt länder i Asien, bland annat Japan och Kina. För att kunna producera polyester så behöver man först och främst pumpa upp olja. Oljan blandas med olika ämnen under hög värme och tryck för att kunna ändra form. Man vill att oljan ska bli till pulver och då kallas det för att man polymeriserar oljan. Nu ska man spinna och det finns tre olika tillvägagångssätt. Det första kallas för smältspinning. Där låter man pulvret smälta genom en spinndysa med små hål (ungefär som när man tillverkade viskosen) och när trådarna kommer ut i den kalla luften stelnar fibern. Sedan måste man sträcka ut fibrerna för att få rätt elastisitet samt draghållfasthet.
Polyester har både flera för och nackdelar. Den största nackdelen är självklart att det görs på olja som verkligen inte är miljövänligt. Andra nackdelar är att polyester är känsligt för värme och smälter mycket lätt, den kan bli dyrare när oljan börjar ta slut och den alstrar statisk elektricitet, alltså kan den exempelvis göra så ens hår står ut åt alla håll när man tagit på sig den.
Det många inte tänker på är att polyester även har många fördelar. Man kan exempelvis tillverka fleece av återvunna PET-flaskor. Man behöver bara krossa PET-flaskorna, smälta dem och sedan spinna nya fiber. Andra fördelar är att färgen på kläderna håller väldigt bra, den skrynklar inte, den är stark och tål hög slitage samt transporterar bort fukt istället för att suga upp den (väldigt bra ifall man tillverkar sportkläder). Den bästa egenskapen som jag tycker att polyestern har är att den har många användningsområden som t.ex. tyger och stoppning.


Eftersom chiffong är transparent så insåg jag att jag var tvungen att ha ett annat tyg under, annars ser man rakt in genom klänningen och de vill jag inte. Därför valde jag att ta ett tyg i polyester som jag skulle sy på innersidan. Nu när jag visste vilka tyg jag skulle använda så började jag jag kolla runt efter olika sorters klänningar och skissade den första ritningen.






Jag visste redan att jag ville ha en långklänning och att den skulle vara i marinblått eftersom jag hade sett den bilden längst upp till vänster sedan förr men inte hur den skulle se ut. Jag hittade sedan de olika klänningarna på översta raden men det var inte riktigt det jag letade efter. Efter att ha letat vidare ett tag hittade jag klänningen på den nedre raden och de var exakt det jag letade efter. Nu hade jag en klänning att utgå ifrån och började därför skissa på nästa ritning där jag målade av klänning nr 3 med olika detaljer.





Jag försökte få detaljerna att bli till en prägel eftersom jag vill att arbetet ska vara så personligt som möjligt. Nr 3 hade inga detaljer, därför uteslöt jag den ganska fort. Nr 2 med fickorna hade varit ganska häftigt Jag försökte få detaljerna att bli till en prägel eftersom jag vill att arbetet ska vara så personligt som möjligt. Nr 3 hade inga detaljer, därför uteslöt jag den ganska fort. Nr 2 med fickorna hade varit ganska häftigt, dock kändes det som om det skulle bli lite fumligt med fickor på just en sådan klänning som jag hade tänkt göra så det fick bli nr 1, alltså klänningen med en dragkedja.



Nu började jag med formgivningen och målade min klänning i tre olika färger som jag hade kunnat tänka mig att den skulle ha. Den orangea tyckte jag om väldigt mycket men eftersom jag redan hade hittat ett tyg i marinblått som jag verkligen älskade så valde jag det istället. 


När jag var färdig med skisserna och formgivningen klippte jag ut små delar av tygen jag skulle använda för att snabbt nåla ihop en miniklänning. Jag ville kunna ha en "levande" modell på det jag skulle göra så jag skulle vara medveten vilket sort arbete jag hade framför mig. 



Så blev klänningen. Inte exakt så som den riktiga kommer se ut men ungefär lite åt det ållet jag är på väg mot. 

Arbetsprocess


Jag började med att kolla upp vilken storlek jag skulle sy klänningen efter. Det blev C38, alltså mall C och storlek 38. Dock fanns det ett litet problem. Mallen var inte exakt som jag ville att den skulle vara. Såhär såg mallen ut: BILD!! Som du ser på bilden så är det en kort klänning som dessutom utvidgas, alltså får en större och större omkrets desto längre ned på klänningen man kommer. Så jag fick först börja med att förlänga den men för att inte få en klänning som i slutändan skulle se ut som mexicanernas folkkläder och samtidigt så var jag tvungen att bara göra den större på längden, inte bredden. Så såg min mall ut när jag var färdig. BILD!!
Sedan målade jag av mitt mönstret på ett mönsterpapper till en mall och fick två klänningslängder, en framsida och en baksida. När jag målat färdigt fick jag klippa ut mönsterdelarna och nåla fast den på tyget jag skulle använda i polyester. Sedan skulle jag lägga till sömsmån och fastän det stod att mönsterdelarna skulle ligga mot vikt kant så fick jag för mig att det skulle vara sömsmån där också så jag nålar om klänningen. När jag hade tänkt måla ut sömsmånen kom Veronica för att titta till mig och påminde mig om sömmen som kommer finnas mitt på klänningen ifall den inte ligger mot vikt kant. Det var väldigt bra att Veronica hann märka det innan det var försent eftersom det hade blivit väldigt fult med en söm mitt på klänningen. Så det vara bara att göra om och göra rätt. Jag nålade om klänningen och målade ut sömsmånen men hjälp av en fiffikus och fliskrita. 

När jag nu hade nålat fast mallen på klänningen mot vikt kant och målat ut 1 cm sömsmån runt klänningen och 2 cm längst ned på klänningen så klippte jag ut delarna. Eftersom samma skulle göras med delarna som skulle vara i chiffong så valde jag att lägga min förra mall med polyester delarna på chiffongtyget eftersom jag nu hade både färdig mall men även färdig sömsmån så det var bara tt nåla fast och klippa ut. Dock var det inte exakt så enkelt. Tyget är väldigt "halt" och därför var det ganska svårt att ha det dubbelvikt och klippa utan att den undre delen skulle glida iväg. Men det fixade sig och gick hyfsat och istället stötte jag på ett annat problem. Jag hade inte tillräckligt med tyg. Klänningen var ungefär 5 cm för kort och jag blev tvungen att klippa i alla de andra delarna också för att korta ned klänningen lite grann. 

Efter att alla delar var utklippta och färdiga så började jag med att sy in bystinsnittet. Bystinsnitt  är det man syr in under bysten så klänningen får en fin form och inte bara blir ett rakt tyg som ser fumligt ut när man har på sig det. Jag ville inte sy på min klänning redan första gången så jag valde att sy på en tygbit jag inte skulle använda. Så blev resultatet. BILD

Det är inte helt perfekt men träning ger färdighet så jag hade tänkt testa en gång till innan jag syr in på det riktiga tyget.  

Kvar att göra

När jag sytt bystinsnittet så ska jag med hjälp av overlockmaskinen sy ihop min klänning. Overlockmaskinen ger en snygg söm och gör sig av med allt extra tyg som annars hade funnits på insidan. 
Jag lägger framsida och baksidan på varandra så att yttersidan finns på insidan och insidan uppåt. Jag vet vilken sida som är vad genom att kolla på hur tygväven går. Där väven syns som tydligast är finsidan, alltså yttersidan. 

När jag sytt ihop mina kanter med hjälp av overlockmaskinen så ska jag fålla klänningens armar och ringning för att få snygga ich hållbara kanter. Fållandet burkar ske på olika sätt beroende på vad man har för tyg. Ifall det exempelvis hade varit bomull så hade man bara överkastat kanterna och sicksackat kanterna frö att binda tyget. Det funkar dock inte att göra samma ska med polyester eftersom trådarna enkelt hade lossnat och dragits bort. 

Jag ska istället börja med att vika in kanten. Till det behöver jag en fiffikus för att hålla samma avstånd från kanten hela tiden. Sedan nålar jag fast kanten så den inte rör på sig och för att vara på den säkra sidan stryker jag även kanten. Polyester är ett känsligt tyg mot värme så därför kommer jag behöva lägga ett annat tyg på när jag stryker. Efter detta ska jag sy så nära vikt kant som möjligt med raksöm. 

Efter detta ska jag klippa bort övrigt tyg på den invikta delen. Sedan viker jag igen, nålar och stryker precis som den första gången. Nu ska jag sy raksöm, fast denna gång på framsidan av klänningen både för att få en snyggare söm men även för att det ska vara enklare för mig att se vart jag syr.  
Längst ut på klänningsleden backar jag och syr igen för att fästa tråden, dock bara vid klänningsleden både för att det är där tråden brukar gå upp men även för att slippa få en ful söm. Något annat jag försöker tänka på för att få en snygg söm är att alltid hålla samma avstånd. Då blir sömmen rak och väldigt mycket finare. 

Tredje och sista gången viker jag upp kanten och nålar fast så det är ungefär 1 cm uppvikt kant. Ännu en gång stryker jag kanterna för att sedan kunna sy. Nålarna tar jag nu bort samtidigt som jag syr, bara precis innan synålen nuddar dem. Till sist syr jag invecket på klänningen med raksöm. 

Samma process gör jag på chiffongtyget eftersom även det är ett känsligt tyg som inte kan sys på samma sätt som bomull. 
Jag syr mitt tyg i svart tråd eftersom jag vill att det ska synas så lite som möjligt.



Estetiska uttrycket


Marinblått, som min klänning är i en färg som oftast förknippas med sjöfart. Jag förknippar den främst med militära flottors uniform eftersom jag minns från min barndom när vi kollade på vissa filmer där militärerna hade marinblåa uniformer på sig. Jag anser även att marinblått är ganska sofistikerat. Idag är det vanligare att man har marinblåa kläder till vardags men förr hade man det till lite finare event eller när man exempelvis skulle på möten där man behövde klä upp sig lite. 

Polyester kan vara både ett väldigt fint tyg men även ett vardagligt. Just det tyg jag använt är ganska vardagligt och förknippas inte med något speciellt. Dock finns det finare tyg i polyester som skulle kunna förknippas med exempelvis bröllop som även chiffong gör (kommer lite mer om det snart). Polyester har inte så mycket gemensamt med kläder från äldre tider eftersom det utvinns på olja och oljeindustrin har inte funnits så värst länge. Människorna som levde på kanske 1800-talet hade inte kläder i polyester. 
Chiffong är ett tyg som förknippas med lite finare klädesplagg. Man brukar använda det till klänningar, blusar, scarfar och underkläder. Just min klänning skulle jag inte vilja påstå kunnas använda som bröllopsklänning men definitivt som en aftonklänning. Chiffongens fina material gör så klänningen får ett fint utseende och underbart fall. Sådana fina fall som man ofta vill ha på klänningar till finare tillfällen då det inte alltid passar med åtsittande plagg. 



Min klänning är i en stark färg och starka färger var något man började med för ett bra tag sedan. De starka färgerna överlag var väldigt populärt under -60 talet och framåt. När Jackson 5 startade kallades de för tuggummi-bandet för att de använde starka och glada färger. Så hade jag sytt denna klänningen under sena 1900-talet kanske jag hade ingått lite i den tuggummi-gruppen. 




tvättråd, hållbarhet (ej klar)

måndag 2 mars 2015

Elevråd v.10

Alla är här
Fixa killarnas toaletter
draperiet i ena rummet är sönder
få gå i varandras korridor
önska låtar i cafe havet
suprise-mat
något extra i cafe havet på onsdagar

tisdag 10 februari 2015

Intouchables

Il est touchant.
Il est intéressant.
Il est drôle.
Il est aimant.
Il est très bon.
Il est fasciant.
Il est émouvant.
C'est un bon acte.
Evoque des sentiments.

måndag 26 januari 2015

Elevråd v.5

Mattanterna får inte göra något extra på alla hjärtans dag
Släng inte så mycket mat!!!
Vecka 7 är de önskemeny, lågstadiet väljer

Rökpolicityplan 
Tobaksfri skola, gäller alla områden där elever och lärare befinner sig, även 2in1, morups idrottshall osv..
Bryter man mot reglerna så har lärarna en "mall" de måste följa
Första gången man blir busted så informeras mentor, skolsköterskan/kuratorn och målsman, andra gången anordnas ett möte mellan målsman, skolsköterska och/eller kurator samt elev. Tredje gången anordnas ett möte med målsman, skolsköterska och/eller kurator, elev och rektor för att kunna komma fram till en lösning på problemet. Förhoppningsvis blir det ingen fjärde gång.

Detta kommer bli väldigt strängt och informationen kommer årligen upprepas, alltså kommer alla sexor varje år få informationen för att ingen ska kunna säga att de inte visste om vilka regler som gäller. 

Skolsköterskan tycker även detta borde införas som en obligatorisk del av biologilektionerna. Precis som man läser sex och samlevnad så borde man läsa om tobak och hur de påverkar våra kroppar. 

söndag 18 januari 2015

Instuderingsfrågor - Genetik

Del 1

Vilka två faktorer formar en individs egenskaper?
Svar: Miljön och arvet.

Var i cellen finns våra arvanslag?
Svar: I varje cell finns det en cellkärna. I denna cellkärna finner du 46 kromosomer, 23 från fadern och 23 från modern. Kromosomerna är ditt DNA och en bit utav DNA:t kallas för gener. Där finns våra arvanslag.

Vad är DNA?
Svar: DNA är molekylkedjor som finns i allt levande. Information om personens (allt levande egentligen) arv finns även i DNAt.

Hur många kromosomer finns det oftast i en människocell?
Svar: För det mesta finns det 46 stycken, 23 från ens far och 23 från ens mor. Ibland kan man ha 47 kromosomer då oftast kromosom nr 21 har 3 sorter (kallas för Trisomi-21). Normalt sätt har man bara 2 st. Ifall man nu har 47 kromosomer så blir man diagnostiserad med down syndrom.

Ser alla kromosompar i cellen lika ut?
Svar: I stort sett alla kromosompar ser likadana ut från individ till individ förutom de två sista. Antingen är det två sista xx (vilket betyder att barnet kommer bli en flicka) eller xy (vilket för det mesta resulterar till att barnet blir en pojke).


Vem är du lik? 
  • Nämn minst två egenskaper som du har ärv från mamma och två från pappa. 
  • Kan du komma på några egenskaper som du har själv men inte tycker du ärvt från någon av dina föräldrar?
  • Hur kan du ha fått de egenskaper?
Svar: Jag har ärvt i stort sett hela mitt utseende från min mamma. Jag har även ärvt min kärlek till matlagning från min mor. Från min far har jag ärvt mitt tankesätt och min omtänksamhet.
Jag har väldigt fluffigt och mycket hår vilket ingen i min familj har. Den enda släkting som jag vet har så fluffigt hår är en utav mina mostrar som faktiskt kallas för "bulbullo" vilket betyder fluffigt på somaliska. Det jag dock tycker är lite intressant är att jag måste fått anlaget från mormor eller morfar och att den var dominant hos min moster, men om den är recessiv hos min mor, hur kan den då vara dominant hos mig? Detta är något jag gärna skulle vilja fördjupa mig i lite extra.

Del 2

Vilka bokstäver finns i det genetiska alfabetet?
Svar: A (adenin), C (cytosin), G (guanin) och T (tymin).  Om de är en RNA (nästan som DNA men finns i kortlivade molekyler och är när man kopierar DNA:et) istället för DNA så byts T:et ut mot ett U.

Hur stor del av ditt DNA är identiskt med den personen som sitter bredvid dig?
Svar: 99.9%

Vad består byggstenarna av i protein?
Svar: Aminosyror som binds ihop med hjälp av peptidbindningar.

Vad använder kroppen proteiner till?
Svar: Att bygga upp cellerna, bilda hormoner och enzymer, samt vissa delar av immunförsvaret. Proteinet avgör även en viss egenskap hos personen, tex, ögonfärgen.

Hur kan bokstäverna i det genetiska alfabetet ge olika sorters information?
Svar: Det beror på ordningen bokstäverna står i. Ibland kan den stå på ett sätt och du föds som en enhörning, men om en endaste bokstav ändrar plats kan du istället bli en människa, flodhäst eller zebra.

Ta reda på hur stor andel gener du du har gemensamt med en schimpans, en elefant och en banan.
Svar: Med schimpansen har vi 98,5% gemensamma gener, bananen 50% och elefanten kunde jag tyvärr inte hitta. En gris har 80% lika gener, katt 90% osv.

Ange någon anledning till att alla djur har en storandel gener som är lika.
Svar: För att alla har gemensamt ursprung eftersom vi en gång i tiden var bakterier. Vissa bakterier blev till encelliga varelser som sedan blev djur, växter och svampar.

Del 3

Vad är en mutation?
Svar: Det är när något går fel i DNAt. En bokstav fattas eller ändras och eftersom bokstäverna alltid måste stå tre och tre så blir hela "meddelandet" fel. Ett exempel är "DIN FOT SKA BLI FIN OCH DEN FÅR FEM TÅR". Ifall nu första bokstaven fattas står det istället "INF OTS KAB LIF INO CHD ENF ÅRF EMT ÅR" och nu är meningen inte ens förståelig.

De flesta mutationerna är skadliga. Förklara varför de ändå är viktigt.
Svar: Eftersom mutationen är det som för evolutionen vidare.

Vilken sorts celldelning ger upphov till vanliga celler i kroppen?
Svar: Mitos.

Vad kallas den celldelning som ger upphov till ägg och spermier?
Svar: Reduktionsdelning (meios).

Hur många kromosomer innehåller ett ägg eller en spermie från en människa? 
Svar: 23 st.

Förklara varför ägg och spermier har just det antalet kromosomer.
Svar: För att ifall du och din partner har 46 kromosomer så kommer barnet ha 92 kromosomer. Ditt barnbarn kommer i sin tur ha 184 kromosomer osv. Därför har vi bara 23 kromosomer i könscellerna.

Del 4

Vad menas med dominanta och recessiva (svaga) anlag?
Svar: Dominanta anlag (betecknas Rr) är den starka av de två arvsanlagen. Det räcker med att den ena förälderns anlag ska vara dominant för att barnet ska få samma egenskap. Det andra arvsanlaget är då de recessiva anlagen (betecknas rr) och är svagare. För att barnet ska få en egenskap som är recessiv så måste båda föräldrarna ha anlaget.

Bilden nedan visar tydligt hur barnen med en blå cirkel (recessivt anlag) och en röd (dmoinant anlag) blir röda, eftersom den röda är starkare. Endast ett barn av fyra möjliga blev blått eftersom det var det enda barnet med 2 recessiva anlag.



Gör ett korsningsschema med en brunögd förälder som har anlagen Rr och den andra föräldern är blåögd med anlagen rr. Hur stor är chansen att paret får ett brunögt barn?
Svar: 50%

Korsningsschema 

       Rr | rr
       --------
rr  | Rr | rr
rr  | Rr | rr


Tror du det är möjligt att två blåögda föräldrar kan få ett brunögt barn? Förklara hur du resonerar.
Svar: Ja. Med tanke på att brun ögonfärg är ett dominant anlag så kan det visa sig hos barnet ifall föräldrarnas mor- eller farföräldrar är brunögda. Även om anlaget inte visade sig hos föräldrarna så är det fortfarande dominant.

I vilken kromosom har man en förändring om man har den ärftliga sjukdomen ALS?
Svar: I kromosom 21.

Vart sitter anlaget för färgblindhet?
Svar: I X-kromosomen

Vilka könskromosomer bildas i äggceller? Och vilka könskromosomer bildas i spermier?
Svar: X bildas i äggcellererna och X eller Y i spermierna.

Kluring: Färgblindhet är vanligare hos män än kvinnor. Ta reda på varför det är så.
Svar: Som vi tidigare sagt har kvinnor XX-kromosomer och män har XY-kromosomer. För att kvinnan då ska bli färgblind krävs de att båda X-kromosomerna "skadas", dock är X-kromosomen dominant så den friska kromosomen slår ut den skadade. Hos män däremot, finns det ingen "livlina". Blir X-kromosomen skadad så är den skadad, och det finns inget Y-kromosomen kan göra för att förhindra saken. Därför är majoriteten av de färgblinda män.