tisdag 16 december 2014

Fördjupningsarbete

Jag och min kompanjon Gjenita Bekteshi valde att måla en tavla som vårt fördjupningsarbete. Vi kom ganska så snabbt överens om att vi skulle göra en tavla med så kallat "space"-bakgrund. Anledningen till att vi ville göra spacebakegrunden var främst för att vi tycker den är jättefin men jag tror även att anledningen till att vi ens tänke på att måla space var ju för att den har blivit så populär, alla gillar det här med att så många olika färger går in i varann och på något sätt skapar denna fina bild. 




När vi hade kollat runt lite på Google så valde vi att utifrån dessa två bilder skapa våran egen tavla. Den första bilden är inte så särskilt mycket space men en väldigt fin bild och vi båda blev ganska tagna av hur färgen flyter ut, hur det ser ut som om färgen i mitten kommit som ett slag och sen har resten spridit ut sig. Ungefär som när man kastar en tallrik på golvet. Självaste dunsen kommer med fart (alltså mycket färg i mitten) och sen sprider det ut sig. Den andra bilden är mer åt "space" hållet. Den har ju det där med att alla färgerna går in i varann och tillsammans skapar en stor färgbomb som sen blir så fin och harmonisk.

Vi startade våtar arbete med att ta fram en ram och den sorts bakgrundsmaterial vi ville ha. Vi valde akvarellpapper. Anledningen till att vi valde akvarellpapper var för att vi skulle måla med akrylfärg. Det går att måla akryl på tyg och kartong också men akvarell är det bästa och vi tyckte även att materialet var finare vilket gör bilden finare. 
Vi ville inte måla med vanlig färg eftersom man inte kan måla en ljusare färg på den mörka utan att det mörka "strålar" igenom. Akryl gör då inte detta. Med den målar du t.ex. svart, låter det torka och sen målar på vitt. Resultatet lär se likadant ut som det hade gjort ifall du bara målat på den vita färgen direkt. Detta var viktigt för oss då vi hade planerat att använda många färger och ville att varje färg skulle synas på sitt sätt. 

När alla färger och material var färdiga och akvarellpappret var fastspänt på ramen så satte vi igång med att måla på en test bit. Vi försökte blanda olika mängder och nyanser av blått för att få exakt den bakgrund vi var ute efter. Det tog tid och krävde en massa arbete eftersom vi inte hade ett "recept" utan var tvungna att blanda hej vilt och sedan tillägga mer för att det skulle bli så bra som möjligt. Samma sak gjorde vi för att försöka få en så bra space blandning som möjligt innan vi börja kladda på den stora tavlan. Efter att ha blandat, expremeterat och diskuterat i en lektion så hade vi de färger vi behövde för att skapa den perfekta tavlan. 


Här är bilden på blandningen vi gjorde på testpappret. Det var faktiskt ganska svårt då vi aldrig riktigt fick exakt det resultat vi sökte. Oftast blev fingrarna finare (eftersom vi blandade och målade med händerna) vilket var kämpigt eftersom det inte var det vi var ute efter. Men det löste sig och vi hittade färgerna vi tyckte passade bra ihop och satte igång med målandet. På bilden ser ni även handavtryck som vi funderade på att ha men sen bestämde vi oss för att skita i det eftersom vi ville ha en triangel istället.

Vi började med att måla bakgrunden som skulle vara mörkblå. Eftersom den mörkblå som fanns såg ut att vara svart när man måla den på akvarellen så valde vi att blanda den mörkblå färgen med ljusblå och rosa. Vi ville ha en mörkblå färg men även få in det rosa redan nu. Det visade sig bli helt katastrofalt och vi kom senare fram till att bara blanda de blå färgerna. Detta blev mycket finare så vi satte igång med målandet. Vi målade tavlan med våra händer. Det gjorde vi både för att det är ett effektivt sätt men även för att handen har sina drag, därför blir inte tavlan full med "streck" nedåt. Våra händer gör så att färgen går in i varann på ett sätt det inte hade gjort enbart med penseln. 

Vi målade hela tavlan i blått, mörkast på höger sida och ljusare och ljusare desto närmre vänster sida man kom. Dock var färgen på vänster sida långt ifrån ljus. Den skulle bara vara ljus i förhållande till högersidan vilket den blev. 
Färgen på högersida blandades med lila för att få den mörkare tonen medan färgen till vänster blandades med mer ljusblå samt lite rosa. 



Efter att bakgrunden torkat så skulle vi börja måla självaste "space" motivet men det blev inte riktigt som planerat. När vi inte riktigt kunde skapa den effekt vi ville eftersom färgena blandats på måfå så valde vi att bara med hjälp av lila, rosa, grönt och blått måla till virvlar i vänster hörn (topp) och höger hörn (botten). 


Virvlarna syns inte så tydligt. Främst i höger botten tycker jag att det är virvlar som faktiskt påminner mig om van Goghs stil. Han brukade måla sina bilder i virvlar, visserligen mycket tydligare virvlar än oss men ändå virvlar. 
Vi skapade virvlarna genom att dra naglarna igenom färgen. Det var inte ens meningen till en början men under arbetes gång så bara råkade vi börja dra med naglarna, först av frustation för att det inte gick så bra men sedan fortsatte vi eftersom det blev finare än vi först trott. 
I vänstra hörnet blev de inga virvlar eftersom vi börjat med att måla där. Där hade vi istället målat på färgen och sedan försökt sprida ut färgen med nedre delen av handflatan. Även det funkade bra tyckte vi och utan att vi ens märkt så är det någon slags vit färg från mitten och upp i högra hörn. När eller hur vi gjorde det har jag ingen aning om men eftersom vi dratt med våra händer fram och tillbaka över hela bilen så kan sådant hända ibland. Tur hade vi också eftersom det faktiskt passade in. 

Innan bilden över var tagen hade någon stänkt vit färg på vår tavla. Det syns inte på bilden men tydligare in real life. Det tyckte både jag och nita var väldigt tråkigt eftersom vi kämpat så oerhört mycket med våran bild och sen kommer folk och förstör den..

När bakgrunden var klar och space motivet (som inte riktigt blev space) satt på så valde vi att tillägga lite saker. Vi ville ha en triangel i mitten med en text inuti. Texten lyder "there is alyaws space for infinity" vilket betyder att det alltid finns plats för oändlighet. Anledningen till att vi sa space istället för place var för att vi skulle ha space som bakgrund, det skulle ju bli en lite rolig sak för de som nu hade lagt märke till det. 


För att få triangeln så rak och fin som möjligt så tejpade vi fast en triangel och sedan en till innuti precis som bilden ovan visar. Då hade vi en mall vilket gjorde det enklare för oss att måla eftersom man då inte behöver vara så noggran. Den gjorde som sagt även triangeln rak. 
När den hade torkat och vi tagit bort tejpen ser vi att det finns små halvcirklar längst med vissa delar av triangeln. Vi förstår då att vi inte var så noga med att se till att det inte fanns luft mellan tejpet och bilden vilket var faktorn till att färgen bubblat upp sig under.
När triangeln har fått torka skrev vi texten i mitten och det gick jättebra. 
Både triangeln och texten målade vi med vanlig färg eftersom det inte fanns vit akrylfärg. Dessutom gick de så bra med den vanliga så vi hade inte ens behövt akrylfärgen.  

Nu är då bilden klar och såhär blev resultatet. 



söndag 14 december 2014

A ma liste de choses que je vais voir sont

J'aurai aller à Londres
Je habiterai une grand maison blanche
Je vais voir le tour eiffel
Je vais voir
J'aurai aller à villes je aime
Je ne vouloir pas voir serpents



måndag 8 december 2014

Elevråd v.50

En halva får sina betyg först och kollar avslutningen senare och den andra halvan gör tvärtom.
16 december julbord
Café havet ska snart målas om av Per
en halv miljon har lagts på skolan så förstör inte den
snabbare nät
möte nästa vecka om idrottshallen
lärarna ska berätta ungefär vart du ligger


onsdag 26 november 2014

Atomfrågor

Vad är en atom?
Svar: Det är en byggsten som allt i universum är byggt av. En atom består av x antal protoner, elektroner och neutroner. Om ett ämne betsår av endast en sorts atom så är det ett grundämne. 

Vad är ett grundämne?

Svar: Ett grundämne, även kallat element är ett ämne där atomen betsår av samma antal elementarpartiklar. Men neutronerna är inte avgörande utan protonerna är det.

Ungefär hur många grundämnen finns det?
Svar: 118 st.

Vilka är det tre ”byggstenarna” som tillsammans bildar atomer av olika slag?
Svar: Protoner, neutroner och elektroner.

Vilka elektriska laddningar har de olika partiklarna i atomen?
Svar: Protoner är positiva, neutroner är neutrala och elektroner 

Atomen har en kärna men det mesta av atomens volym utgörs av …
Svar: Tomrum, alltså vakuum. 

Vilket är det lättaste (enklaste) grundämnet?
Svar: Väte (H) eftersom det är det första grundämnet i det periodiska systemet. 

Trots att alla grundämnen består av samma tre sorters partiklar (byggstenar), fast i olika antal, är deras egenskaper väldigt olika. Vad är det som avgör vilka kemiska egenskaper ett grundämne har?
Svar: Alla elementarpartiklarna. 

Ett grundämne kan finnas i olika isotoper. Vad är en isotop och vad skiljer vätets tre isotoper åt?
Svar: Isotoper är när neutronerna ökar eller minskar från antalet som fanns från början i atomen. Den ena har en mer neutron och den andra har 2 mer neutroner. Den tredje isotopen är radiokativ och sänder ut betastrålning. 

Vissa grundämnen (och en del ämnens isotoper) är radioaktiva. Vad innebär det?
Svar: Att de inte är stabila och går igenom en sönderfallsprocess tills de blir ett stabilt ämne. När det faller sönder sänder det ut radioaktiv strålning som antingen är alfastrålning, betastrålning eller gammastrålning. 

Vad betyder ordet ”radio”?
Svar: Strålning. 

Vilken nytta kan man ha av joniserande (radioaktiv) strålning inom t.ex. medicinen?
Svar: Man kan bland annat bota cancer med hjälp av fotonstrålning, alltså gammastrålning genom att stråla atomerna och molekylerna till joner. Nackdelen med strålningen är att även de friska cellerna skadas när man strålar. Man kan även använda strålningen till att röntga kroppar och rengöra medicinska redskap. När man tar sprutor brukar man desinfektera huden men detta räcker inte för att redskapen ska bli helt rena. Man måste sterilisera dem med hjälp av gammastrålning så att verkligen alla bakterier försvinner.

Vad menas med bakgrundsstrålning?
Svar: Den strålning som finns kvar efter den enorma explosionen som idag kallas Big Bang.

Vilket ämnes atomkärna är den mest stabila av alla?
Svar: Väte (H).

Vilket ämne används som bränsle i kärnkraftverk?
Svar: Uran (U).

Vanligt (naturligt) uran innehåller en för liten andel av isotopen uran-235. Vad kallas processen där man ökar andelen uran?
Svar: Anrikning.

Hur många kärnkraftverk och -reaktorer finns det i Sverige?
Svar: Det finns 3 st kärnkraftverk, Orskarshamn, Forsmark och Ringhals. Det finns sammanlagt 10 rreaktorer, 4 st på Ringhals och 3 var på dem andra 2. 

Hur ska det högaktiva avfallet från kärnkraften förvaras i framtiden?
Svar: Man tror att man ska kunna förvara det i berggrunden.

Förklara begreppen fission och fusion inom kärnfysik.
Svar: Fission är när atomerna klyvs som t.ex. i kärnkraftverk där uran klyvs med hjälp av neutroner. Fusion är när atomerna sätts ihop som de gör i solen. Båda skapar extremt mycket kraft men fusion är så enormt mycket starkare. 

måndag 24 november 2014

Elevråd v.48

Thaibuffé blir önskemenyn 9/12

Lucia går runt i korridoren.
Julavslutningen blir två delar i matsalen.
40 000 kr till möbler
sofforna ska bort, in ska nya stolar
projektorer och ljuddämpare i alla klassrum

tycker ni att vi ska byta namn på café havet?
förlänga skoldagen från och med hösten 2015
förlänger alla dagar till 14:50

grillkrydda ska tillbaks ifall alla sköter sig

måndag 17 november 2014

Andra världskriget (minikurs)

Nämn fakta om icke-angreppspakten 
Svar: Icke-angreppspakten,  även kallad Molotov- Ribbentroppakten var en pakt som skapades mellan Tyskland och Sovjetunionen sommaren 1939. Anledningen till att denna pakt skapades var för att Hitler ville ha vissa delar av Poland och när Frankrike och Tyskland sa nej behövde Hitler en plan för att få omvärlden att tro att han inte skulle starta krig samtidigt som han nu visste att Ryssland inte skulle gå till attack medan han skulle ta över resten av Europa. 

Vad hände den 1 september 1939? 
Svar: Tyskland förklarade krig mot Polen och den 3 september la Frankrike och England sig i och startade krig mot Tyskland. Andra världskriget hade nu börjat. 

Nämn några fakta om finska vinterkriget. 
Svar: I oktober 1939 ville Sovjetunionen ta över delar av Karelska näset vilket Finland inte gick med på. Ryssland gick med våld in i landet i hopp om att ta över Karelska näset ändå. Så småningom lyckades ryssarna men Finland gjorde större motstånd än väntat. 13 mars 1940 fick dem ge sig och Ryssland hade nu ännu mer mark. 

Vad hände den 9 april 1940?.
Svar: Hitler tog sig upp till Skandinavien för att ockupera Danmark och Norge. Danskarna gav sig ganska snabbt medan Norge kämpade in i det sista. 62 dagar senare fick även Norge ge sig och kungafamiljen samt regeringen  

Redogör för Hitlers anfall mot Sovjetunionen.
Svar:

Vad hände den 7 december 1941? 
Svar:

Nämn fakta om: El Alamein och Stalingrad. 
Svar:

Beskriv hur förintelsen genomfördes i Tyskland under åren. 
Svar:

Nämn fakta om Dagen D. 
Svar:

Vad hände med Hitler 1945?
Svar:

Nämn fakta om Hiroshima? 
Svar:

Nämn fakta om krigets resultat.
Svar:

söndag 16 november 2014

Ryska revolutionen (minikurs)

Vilket missnöje fanns i Ryssland i början av 1900talet?
Svar: Bönderna var missnöjda ock krävde mer jord samtidigt som de 2 miljoner industriarbetarna krävde högre löner. Ifall man kritiserade tsaren blev man väldigt snabbt förfölj och motståndarna blev skickade till det Sibirien. 

Vad ansåg Lenin?
Svar: Att en revolution måste göras som innebar att tsaren, kyrkan och adeln skulle försvinna. 

Redogör för Ryssland under Första Världskriget.
Svar: Ryssland gick med i första världskriget och kallades Ententen med Frankrike och England. Tyskarna pressade Ryssland på östfronten samtidigt som kaoset i landet ökade. Skörden blev värre och människorna svalt. 1917 drog Ryssland sig ur världskriget och samma år avgick tsar Nikolaus. 

Redogör för vad Lenin gjorde när det blev en revolution i Ryssland.
Svar: Lenin kom tillbaka till Ryssland efter att Karenskij fått makten och krävde att all makt skulle gå till bönderna och arbetarna, samt att landet skulle skapa fred med Tyskland.

Varför blev det en ny revolution i Ryssland i oktober?
Svar: 

Varför blev det inbördeskrig i landet 1918-21?
Svar: Efter att Lenin skrivit på fred med Tyskland förlorade landet mer än hälften av industrierna och 1/3 av befolkning lämnade Ryssland. Då startades ett inbördeskrig mellan de röda som var kommunisterna och de vita som var kyrkfolket och jordägarna. De vita fick hjälp av England, Frankrike och Japan men efter 3 års av krigande hade kommunisterna lyckats eliminera konkurrenterna och Sovjetunionen skapades. 

onsdag 12 november 2014

Elevråd v.46

Akta huvudet i december för nior
300 000 kr på 2 klassrum i nord
inga skor inomhus eftersom det ska ligga en heltäckningsmatta
lås in skorna i skåpet för att ingen ska sno dem
liknande stolar som dem 6&9 har vid grupprummen ska ligga i cafe havet
julavslutningen är i matsalen, två grupper

ljusa färger i cafe havet

alla borde ta till vara på att rösta fram en maträtt när det är önskemeny
folk slänger för mycket mat, ta hellre två små portioner än ett stort lass

måndag 10 november 2014

1900-talets tekniksprång (EJ KLAR)

T- Forden

Mellan den 30 juli 1863 och 7 april 1947 levde en man som under de första åren av 1900-talet kom på den brillianta masstillverkningsidén som satte hela världen på hjul. Namnet på geniet bakom detta är Henry Ford.





T-forden tillveras med hjälp av det löpande bandet. Längts med hela bandet finns olika stationer där man bygger på bilen. Delarna som används är inköpta från andra länder som USA och Storbritannien vilket skapade komplikationer. Med C.E Johanssons hjälp lyckades Ford lösa sina problem. För att alltid få standardiserade bildelar bestämdes det att 25.400 mm nu skulle motsvara 1 tum (engelska inch). Nu kudne Ford använda sig utav det löpande bandet till maximalt. 


Fördelarna med det löpande bandet blev att bilen flyttade mellan arbetarna istället för att arbetarna skulle flytta längst med bilen vilket sparade tid, pengar och energi. Nu kunde x antal människor specialisera sig på en station. Hen satte snabbt t.ex. motorn i bilen och låter den sedan åka vidare till nästa station. Inom kort insåg man att dessa personerna som sätter motorerna på plats enbart använder vissa muskler, likaså med dem som stod på andra stationer och gjorde samma sak varje dag. Därför infördes en lag som sa att folket skulle rotera. Ida kanske man jobbar på station 3, imorgon på station 4.



varför
måttsats, standardiserade mått
prefabricerade
1750-85412


Kulsprutan

onsdag 5 november 2014

Bly (Pb)

Förklara kort vad ett radioaktivt ämne är för något
Svar: Ett radioaktivt ämne är ett ämne som är instabilt. Ämnet faller isär hej vilt och ger ifrån sig radioaktiv strålning samtidigt. Det finns tre olika sorters strålningar som atomen kan ge ifrån sig. Alfa-, beta- och gamma-strålning. Alfastrålningen ger ifrån sig två protoner och 2 neutroner, alltså ändras masstalet samt atomnumret. Nu har ämnet blivit till ett nytt ämne. Betastrålning ger ifrån sig en neutron som görs om till en proton och en elektron innan den försvinner. Ibland behåller ämnet en proton och det blir även då ett nytt ämne men ibland väljer ämnet att sända ut protonen med elektronen och då förändras inte ämnet, det blir bara en ny isotop.

Ta reda på den kemiska beteckningen för ämnet, samt masstal och atomnummer
Svar: Bly har Pb som beteckning. Den ligger på plats 82 i det periodiska systemet och har masstalet 207,2. 

Ta reda på hur många isotoper det finns för detta grundämne 
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Isotoptabell)
Svar: 8 st

Ta reda på vem upptäckaren är och när det upptäcktes
Svar:
Bly är en utav de äldsta upptäckta metallerna och hittades i Egypten under bronsåldern. Exakt vem som upptäckte det vet man inte.

Ge ett exempel på ett radioaktivt sönderfall av ämnet, beskriv vad som händer med hjälp av de kemiska tecknen, vilket nytt ämne bildas? Är detta också radioaktivt?
Svar: Bly är det sista grundämnet med radioaktiv strålning. Endast 1,4% är radioaktivt och strålningen är bara alfastrålning och är alltså inte farligt. Den lilla bit som sönderfaller blir kvicksilver (Hg) och sedan är den stabil. 

Skriv en kort sammanfattning om sönderfallet hos ditt grundämne (är det alfa-, beta- eller gammastrålning?)
Svar: Mitt ämne är i själv verket egentligen inte radioaktivt utan bara 1,4% som jag skrev ovan. Strålningen som bly ger ifrån sig är alfastrålning. Alfastrålning är 2 protoner och 2 neutroner, alltså ändras grundämnet med två steg. Denna soters strålning är för tjock för att ta sig igenom kroppen. 

Beskriv de olika isotopernas halveringstid och förklara även vad detta innebär
ta reda på mer om ämnet, var/när används det i vardagliga sammanhang? 
Svar: En isotop är 202Pb och är konstgjord. Dess halveringstid är 52500 år. Det betyder att efter 52500 år så har hälften utav den radioaktiva strålningen hunnit försvinna. Strålningen den ger ut är alfastrålning.
Den radioaktiva delen ger också ifrån sig alfastrålning men har en halveringstid på 1,4×1017 (140 000 000)  år. 


Hitlers väg till makten (EJ KLAR)

Hitler föddes i staden i Braunau, Österrike. Han var son till Alois Schicklgruber (senare Hitler) och Klara. Han mamma var hans pappas farbors barnbarn, alltså var Hitlers föräldrar ganska nära släkt. Klara var bara 24 år när hon gifte sig med Hitler far. De tre första barnen dog innan de fått chansen att fira deras första födelsedag. Den 20 april 1889 föddes det första barnet som klarade sig längre än de andra. Han döptes till Adolf Hitler och hade en lång händelserik livstid att vänta.

Hitler sökte till ett konstmuseum i Wien 1907 men blev refuserad. De sa att han var känslokall och inte kunde måla levande saker. Detta tog Hitler ganska hårt så efter att ha jobbat ett tag med att måla vykort och fått reda på moderns död tar han sig ut till slagfälten 1914. Första världskriget bröt ut. 

1918 tog kriget slut och för Tysklands del gick det ganska dåligt. 1919 fick de skriva på en fred i Versaille. Tyskland hade nu ett enormt krigsskadestånd som skulle betalas, pengar Tyskland inte hade. Detta led till att tyskarna började trycka hejdlöst med pengar vars konsekvens blev inflation i landet. Helt plötsligt kostade ett ynka frimärke runt 100 000 mark och pengar var inte längre det viktiga i livet. Invånarna hade ingen mat, arbetslösheten ökade och landet hamnade i stor depression. Depressionen spred sig över stora delar av Europa. Men vems fel var detta då? Hitler sa judarna. Judarna blev hans syndabockar, och till en början var det inte riktigt någon som trodde honom men efter att ha börjat uttrycka sin ideologi för folket som samlades i små lokaler i München fick han fler och fler på sin sida. Så småningom visste hela München vem Hitler var och namnet blev efter ett tag känt i hela landet. Folk kom från andra städer bara för att lyssna på Hitlers "fantastiska" tal. Hans propaganda om dolkstötslegenden gjorde susen. Legenden om hur judarna satte en dolk i ryggen på dem. Hitler påstod att judarna hade bakom ryggen på tyskarna gått och skrivit på fredskontraktet i Versaille för att förstöra för tyskarna. Dem svek Tyskland. Och som grädde på moset så hade judarna tagit deras jobb. Hitler sa att judarna hade tagit över i stort sett hela Tyskland och han fick tyskarna att verkligen tro på vartenda ord han sa. Nu var judarna verkligen syndabocken för allt hemskt som drabbat Tyskland.

Hitler var en maktgalen person. En mycket smart och maktgalen person. 

Hitler gick med i det nationalsocialistiska partiet, även kallat nazistpartiet och det dröjde inte länge förrän han var deras ledare. Hitler försökte få med sig så många människor som möjligt men under den processen gick saker fel och han fick spendera några år i fängelse. Dessa år skrev han en bok där han fortsätter sin propaganda om hur hemska judarna var. Boken döper han till Mein kampf och precis som det låter så menade han på att boken berättade om hans kamp.

1930 var det val i Tyskland. Nazistpartiet fick då efter en massa hat mot judarna och röster som motsvarade 6 miljoner människor. De två kommande åren gick ut på att få med sig så många följeslagare som möjligt och att de lyckades märkte man när rösterna hade ökat med 7 miljoner. Hitler hade nu 13 miljoner människor virade runt sitt lillfinger. 

Hitler blev efter mycket tvekande utvald till Rikskansler och inom snar framtid hade han krävt att det skulle bli omval i Tyskland. 27 februari 1933 brann riksdagshuset i Berlin ned och innan folket hunnit blinka har Hitler ännu en syndabock, kommunisterna. Även de blev nu en faktor till Tyskland läge. Han påstod att det var kommunisterna som nu hade gått emot det tyska folket. Nu hade han med sig för många, för valet samma år gjorde nazistpartiet till det största i hela Tyskland. 

Fortfarande fanns det folk som inte var på Hitlers sida, en massa journalister och politiker blev skickade till koncentrationsläger som senare skulle bli platsen judarna förintades på. 
Nu hade Hitler med sin propaganda om judarna, löftena om minskad arbetslöshet, dolkstötslegenden och inflationen lyckats. Han hade använts sig av alla problem som uppstod parallellt med varann. Han var den alla såg upp till. Han var oövervinnelig. 

Det är chockerande hur smart denna Hitler var. De flesta vill påstå att han var en psykiskt sjuk människa men jag tror inte att han var det. Han var bara oerhört intelligent. Han visste exakt vart de ömma knapparna satt, han visste precis vad han höll på med. Ärligt talat så blir man imponerad över hur han var. Nu skulle det även vara väldigt enkelt att påstå att folket i Tyskland var dumma som röstade på Hitler men ifall vi ska inse fakta, vem hade inte röstat på honom? Han var smart, han skulle fått mig att tro att jag äntligen skulle kunna fixa fram mat till mig själv och mina barn, jag skulle vart mer än bara glad att Hitler ens existerade. 


Hade jag varit jude och levt i all kaos så vet jag inte riktigt vad jag hade gjort. Ifall man skulle jämföra händelsen med hur Sverigedemokraterna smyger in i riksdagen med deras rasistiska och nazistiska åsikter så blir man ganska förskräckd. Sverigedemokraterna ger sig på islam när de säger att muslimer har våldtäkt som kultur. Låt mig ba fråga i vilken värld någon skulle ha våldtäckt som en kultur? Våldtäckt? Helt absurt, jag blir både sur eftersom det är helt vansinnigt men även ledsen för så många människor inte förstår att det inte är sant. SD är nu det tredje största partiet i Sverige. Efter att vi alla sett vad som hänt i Tyskland så tycker man ju att vi borde lära oss av tyskarnas misstag, inte göra liknande själva för att inse att det är fel. Jag som muslim önskar ibland att det stod skrivet i pannan på mig hur jag är som person, samt vad jag är duktigt på osv. Bara för att folk ska veta att man inte kan dra så många människor över en kam ENBART för att dem har samma religion och/eller en annan hudfärg. Och hade jag vart jude hade jag troligen velat samma sak. Att folk bara ska förstå att jag är annorlunda. Att folk idag ska förstå att jag och ISIS inte har samma åsikter bara för att vi har samma religion. Varken vi muslimer och invandrare eller judarna som levde på 1900-talet har gjort något fel. Folket hittar syndabockar och tyvärr drabbas vi. Hade jag varit jude så skulle jag rymt, så fort jag insett att detta skulle gå åt skogen så hade jag tagit mitt pick och pack och lämnat landet utan att se tillbaka. Idag kan jag inte riktigt påstå att jag hade gjort samma sak. Just nu är jag bara 15. Jag är född och uppvuxen här, jag vill inte släppa det liv jag har för allt i världen. Jag har familj och vänner här. Mitt liv är uppbyggt i Sverige och jag kan inte tänka mig bo någon annanstans. Men om folket inte öppnar sina ögon lär hela händelsen vi alla fruktar inträffa igen. 

Bland alla människor Hitler gasade ihjäl fanns även homo-transsexuella människor. Varför? Jo för de var kära i folk med samma kön eller hade själv bytt kön. Är inte de fortfarande människor? Har inte de längre rätt att leva? 
Islam är en religion där det inte är tillåtet att vara homosexuell. Allah sa till havet att stanna där det är, havet frågade varför. Allah svarade annars kommer jag straffa dig som jag kommer straffa homosexuella. För alla icketroende låter detta jättekonstigt men jag tror på det. Man kan undra sig varför havet inte rör sig förbi stranden när inget riktigt stoppar den. Men anledningen till att jag tog detta  exemplet är för att om du läser det Allah sa, vart stod det att det är okej för oss människor att straffa dem? När sa Allah att jag får gå och döda dem, att jag får behandla dem illa? De som dödar homosexuella och säger att det står i Koranen ljuger som skorstenar. Jag personligen har inget emot homosexuella, jag skulle aldrig uppmana någon till att bli det men om du är det så är det ditt val. Hitler tog denna valmöjlighet ifrån dem, och vår generation som lever nu har inte riktigt varit så värst stöttande eftersom vi dödar och kränker dem för deras sexuella läggning. Varför ska vi ens bry oss? Varför skulle Hitler bry sig? 
Det finns en låt skriven av Macklemore och Ryan Lewis som heter Same Love. Det är en väldigt fin låt om hur homosexuella känner sig och hur samhället behandlar dem. De sjunger It's the same hate that's caused wars from religion, gender to skin color, the complexion of your pigment. The same fight that led people to walk outs and sit insIt's human rights for everybody, there is no difference! Live on and be yourself", "And I can't change, Even if I tried, eve  if I wanted to" och " No freedom 'til we're equal, damn right I support it". Vi har verkligen ingen rätt att göra deras liv eländiga, annars är vi inte så värst mycket bättre än Hitler på den fronten. 

För ett tag sedan gjorde jag en behandling på mitt hår. När vi skulle blåsa håret så fylldes rummet med en rök som sved i halsen och näsan och det var en riktigt hemsk upplevelse. Jag fick panik mitt i allting eftersom det kändes som om man inte kunde andas och jag kom på mig själv med att tänka "Gud vad hemskt att dö såhär" och sen klickade det. Det var såhär 6 miljoner judar, samt en massa homosexuella, zigenare, handikappade osv miste sitt liv. Och jag tänkte att det jag kände var inte ens i närheten av samma sak egentligen. Jag har alltid känt otroligt mycket empati och medlidande för all de människorna gick igenom men inte förrän den dagen insåg jag hur hemskt det egentligen var. 

Allt Hitler gjorde skapade väldigt många konsekvenser. Bland annat så kan jag tänka mig att judar har varit så skräckslagna och rädda sedan dess att det är obeskrivlig. Men inte bara dem, utan även alla de andra människorna som behövde se på allt, eller insåg att deras röst gav Hitler chansen att göra allt han gjorde. Allt som hände under de hemska åren påverkar oss alla enormt. Det påminner oss om att ta hand om varann, älska och respektera människor vare sig bakgrund, tro, hudfärg, sexuell läggning osv. 
 Det känns väldigt svårt att komma på lösningar till det som hände eftersom allt detta är bortom mina kunskaper. Hitler ville många gånger ta livet av sig och även om det låter hemskt att jag säger att jag vill att någon ska ta livet av sig så skulle det vara så mycket bättre om han dog än att flera miljontals människor skulle dö. Detta hade dock inte varit någon lösning mot inflationen och arbetslösheten men det hade åtminstone inte skapat det enorma hat som fanns mot alla de starkars judar som mist sitt liv. Det liv som kanske hade fyllts med glädje och skratt, barn och barnbarn samt allt annat fint man hade kunnat önska sig. 


Källa: http://www.ne.se/lang/adolf-hitler
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/adolf-hitler
http://www.adjunkten.com/Hitler%20en%20lektion.pdf
http://www.gd.se/kultur/kulturkronikor/1.35904-fordjupad-syn-pa-adolf-hitler
http://sv.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler

Källorna jag använt mig utav har främst vart NE.se. Detta är en väldigt bra och pålitlig sida som oftast är en primär källa. Den är skriven av professorer vilket gör den pålitlig och är anpassad för elever, därför förstår man alltid texten. Det finns även svårighetsgrader vilket enligt mig är ett plus i kanten. 

Sedan har jag även använt mig av sidor som so-rummet länkat mig vidare till. Jag har ingen aning om källan är primär eller sekundär men eftersom Per sagt att det är en pålitlig källa så litar jag på honom. Texten kändes ibland inte riktigt pålitligt då det stod vissa saker på ett sätt som fick mig att tro att texten är skriven av en civil person. Det stod till exempel " tyvärr tog Hitler aldrig livet av sig när man tycker att han borde gjort det" osv. Så skulle det aldrig stå på NE men däremot kanske på en vanlig skolblogg. Så jag tvekar lite på om de källorna var pålitliga men som sagt, Per sa att vi skulle använda oss utav dem så jag litar på honom.

måndag 3 november 2014

Anteckningar v.45

t-ford
Henry ford var en affärsman som kom på att masstillverka bilar
löpande bandet 
motorisera hela USA, alla skulle ha råd med en t-ford, han gjorde det för att tjäna mer pengar i längden
standardiserade bildelar
förr tillverkades allt på plats vilket slösade tid 
andra gjorde delarna och han satte ihop det med hjälp av ett löpande band
varje station gjorde sitt, arbetarna flyttade inte efter bilen utan bilen efter dem
bilen kostar mindre och om ngt gick sönder så var det enkelt att reparera 
bok om industralisering , delarna var ganska dyra, bilarna var dyra

vissa städer i USA är byggda efter bilen, t.ex. LA 
byggd efter biltrafik
dallas är inte det
förutom new york för det var en stad innan t-ford uppfanns, byggd på höjden istället
omöjligt att ta sig fram i LA av trafik
bilen blev ett problem istället
den verkade fantastisk i början
i stora städer som london och new york användes hästar och det skapade problem och då var bilen en bra lösning till rena gator
runt 1960-70 insåg man att utsläppen skadade
ett tag hade man bly för att smörja motorerna vilket skadar centrala nervsystemet

löste ett problemet som skapade ett större
vi kanske måste tillbaks till hästarna
segelbåtar som gick med hjälp av vind var ett bra transport för varor
ingen trodde bilen skulle bli en så stor grej, då var det nöje, segelbåt är nu nöje istället

30-40 000 man dog per dag under 1vkr
första mekaniserade kriget
krimkrig i slutet av 1800
häst eller gå under kriget
krutladdning i geväret med en rund kula
industrin hade börjat tillverka bilar och kulspruta (vapen) under 1vkr
gammalt krigsätt, nya vapen= kaos för civila och soldater
camouflage dräkter kom fram till 2vkr

enhetspatron 
hylsa
tog lång tid att öva upp soldater, vit rök störde dem
ingen lång laddning behövdes
ibland sköt kulspruta sj
en man kunde döda 300 samtidigt
kulspruta på bil uppfanns 
man skyddade sig själv med plåtar, stridsbilar
flygplan började tillverkas sedan började man släppa bomber under 2vkr
alfred nobel, nitroglycerin
kolodit används för att spränga i gruvor, nu i enhetspatroner, minskade röken
saker kan få mer betydelse allt eftersom

ofta vill man lösa problem med teknik, men oftast medföljer komplikationer samt problem
sven lindqist, tog fords strategi 
många under 1900 talet bodde på landet, inga klockor, solen var klockan och ljuset
löpande bandet gjorde att klockan blev viktig, man måste vara i tid för att inte missa en station
kullager, sven lind
arbetarna kan inte jobba hr länge som helst om dem ska jobba tidigt nästa dag
vanlig tid att börja arbeta blev 6-7
reglerad arbetstid 
förslitningsskador gjorde att man började rotera

det intressanta är masstillverkning, inte att det är en bil
varför just 1912??
spotify

Fjärde riket - bokuppgift

22/9-14

Boken handlar om den nyinflyttade tjejen Blenda som har svårt för att anpassa sig till de populära i skolan. Hennes pappa lämnade familjen för ett tag sedan, lillebrorsans entusiasm irriterar henne och hennes mamma försöker få allting att verka bra. Men Blenda intalar sig själv att lägga all negativ energi bakom sig och ha en bra skoldag. Idag ska hon bli en av de populära, tänker Blenda. För alla skolor har dem. Den där lilla gruppen med människor som man vet att alla ser upp till. Det Blenda inte visste var att i denna skolan var de populära lite mer än bara populära. Hedvig, vars status är bidrottning över hela skolan, elever som lärare, beter sig på ett sätt ingen någonsin trott skulle vara acceptabelt, dock går Blenda fram till Hedvig efter händelsen för att berätta hur coolt det hon gjorde var. Innan Blenda själv hade hunnit förstå hur löjligt det hon sa lät stod ett tiotal människor och skrattade. Redan då visste hon. Hon skulle aldrig kunna bli populär. Det var kört.


24/9-14

"Vad kommer att hända i klassen och mellan personerna tror du?"
Jag tror att detta är en sådan typisk bok då mobbarna eller de som betett sig taskigt får någon slags bestraffning i slutet. Antagligen kommer Blenda att bli populär så småningom och Hedvigs status lär sjunka sakta men säkert. Hedvigs pojkvän Noa, som redan nu verkar vara lite småkär i skolans största tönt LSD, lär nog göra slut med Hedvig och bli ihop med LSD. LSD tror jag kommer bli ganska så populär, precis som Blenda eftersom dem är de två största töntarna på skolan. Sen finns även Penny som är Hedvigs bästa vän. Egentligen är hon inte mycket till bästa vän utan snarare Hedvigs lilla slav. Ingen gillar att någon går runt och trampar på än och jag tror att desto mer Hedvigs status sjunker, desto lättare kommer penny kunna slita sig loss från Hedvig och leva sitt eget liv där hon kan ta sina egna beslut.

1/10-14

Samtidigt räcker en mager tjej med tandställning upp handen.
"Jag såg att LSD satte sig mittemot Hedvig på lunchen."
Hennes ord möts av en kort tystnad och sedan far ett oroligt mummel genom klassen. Ska hon berätta? Gnissel från stolar som det nervöst vägs på blandas med flämtande andetag. Ordningen är inte längre självklart, något hotar den. Hotar dem alla.
"Hedvig satt och jobbade med uppgifter", forsätter tjejen. "LSD måste ha kollat vad hon skrev och kopierat allt."
Och det är som om alla samtidigt andas ut. Lugnet återvänder. Bara LSD bleknar, färgen glider av henne och hon sväljer hårt.
"Var det så?"
Ulf ger LSD en sträng blick.
"Det var sprecis så."
Det är inte LSD som svarar. Det är Hedvig. Hon snurrar hästsvansen mellan sina fingrar och ser uttryckslöst på Ulf.

Vi lärde oss alla i ung ålder att det är fel att ljuga. Våra förälder har alltid sagt att "ärlighet kommer man längst på". Men ändå säger denna flicka vars namn inte ens nämns i texten av ren impuls att LSD kopierat Hedvigs text. Ingen bad denna tjej prata. Ingen visste knappt att den magra tjejen med tandställning existerar. För hon har tandställning och är en tönt. Det är det författaren antyder när hon skriver " samtidigt räcker en mager tjej med tandställning upp handen". Det värsta är inte ens att författaren skriver så, utan det värsta är att vi, utan att behöva anstränga vår hjärna det minsta, förstår att denna tjej är extremt töntig. Som om alla tjejer som inte väger exakt 53,7 kg är för tjocka eller för smala. Om inte håret är perfekt lockat så duger du inte, om inte sminket är så fint så att väggarna rasar så är du inte fin nog. Vi lever alla i en sådan förvrängd värld där perfektionism är allt alla strävar efter. Alla vill vara perfekta, eller åtminstone bli accepterade av de som anses vara perfekta. Denna tjejen var troligtvist inte ens på plats när händelsen inträffade men tar automatiskt Hedvigs sida för att bli sedd av Hedvig. För att bli accepterad av den "perfekte" och LSD försöker inte ens kämpa för sin rättighet då hon vet att hon inte kan vinna en strid mot Hedvig. Till och med lärarna hoppades på att historien skulle vara så som den magra tjejen påstod eftersom ingen vågar gå emot Hedvig, inte ens de vuxna.

3/10-14

Tredje riket kallades en pjäs skriven av den norske dramatikern Henrik Ibsen som var baserad på två olika ideologier som kejsaren i pjäsen ville smälta samman. De två olika ideologierna var hat och kärlek, att kunna döda i krig samt kunna tro på den kristna kärleksläran. Hitler var väldigt förtjust i denna pjäs och försökte återskapa det tredje riket under 1900 talet då han ansåg att judarna tagit över tyskarnas arbeten och liv.

Ifall man ska dra likheter mellan det tredje riket och boken vi läser nu så skulle Hedvig nog ta judarnas roll och Blenda Hitlers. Självklart passar inte rollerna helt hundra men ganska så. Hedvig tror jag vill skapa ett fjärde rike, därav boktiteln. Jag tror att hon kommer bli ganska så irriterad på Hedvig som bara kommer och röjer allt i sin väg hur som helst. Blenda kommer troligtvist med LSDs hjälp bli populär framåt bokens slut och vinna "folkets röst" ifall man nu ska koppla detta med det tredje riket.

6/10-14 (EJ KLAR)




Låten vi valt heter Trumpets och sjungs av Jason Derulo. Anledningen till att vi valde denna låt var för att det fanns ett textstycke som lyder:
"Every time that you get undressed
I hear symphonies in my headI wrote this song just looking at you oh, oh"

Anledningen till att vi valde denna var för att den beskriver hur han hör symfonier i huvudet bara han ser kvinnan han är kär i. Den visar hur stark kärleken kan vara och hur mycket en person kan påverka än. Vi syftade ju på Blenda som blir varm och glad så fort någon nämner Kalles namn men även Hedvig som älskar Noa, Noa som blir glad när han ser LSD och Penny som länge varit hemligt kär i Noa.


8/10-14

Missade denna lektionen så bokuppgiften kommer lite senare!

10/10/14

En iskall känsla sköljer över Blenda när hon ser de skrynkliga byxbenen som leder upp mot en kulformad mage. Rektorn. Hon får inte fram ett ord. Hela kroppen så hårt spänd att hon när som helst kommer brista, spricka upp i tusen bitar. 

Substantiv

  • Känsla
  • Blenda
  • Byxbenen
  • Mage
  • Rektorn
  • Ord
  • Kroppen
  • Bitar


Adjektiv

  • Iskall
  • Panik
  • Skrynkliga
  • Kulformad
  • Hela



Verb

  • Sköljer
  • Ser
  • Leder
  • Spänd
  • Kommer
  • Brista
  • Spricka


Räkneord

  • En 
  • Ett
  • Tusen


Pronomen

  • Hon
  • De


Preposition

  • Av
  • Över
  • Upp
  • Mot
  • Får
  • Fram
  • I


Adverb

  • Inte
  • Hårt
  • Helst


Konjunktion

  • När
  • Som
  • Att


Interjektion

13/10-14

förtroliga - har med förtroende att göra, öppenhjärtig.
förläget - blyg, generad, förvirrad
tankfullt - fundersam, försjunken i tankar
oanselig - liten, obetydlig, simpel


15/10-14

Att som 15 åring kunna styra en hel skola är något man väldigt sällan stöter på. Hur en liten flicka kan få lärare, elever, annan personal, ja till och med rektorn att gå med på allt hon säger, att hålla med henne utan att ens tänka igenom det hon sagt är underligt. Borde inte ens vara möjligt väl? Men Hedvig finns ju. 

Hedvig får mer uppmärksamhet än vi kan tänka oss och visst tror man att hon med den senaste mobilen, kläderna som skulle kunna betala hyran för en familj och alla hennes följeslagare svävar på moln. Men de vi alla inte vet är vilket skört och sårbart hjärta denna flickan har. Hur allt alla säger faktiskt påverkar henne och hur osäker hon är på sig själv. Inte ens pojkvännen får se henne utan smink men att pojkvännen inte får se är en sak men om det gått så långt så att man inte ens vågar gå till toaletten på morgonen utan att ha smörjt in sitt ansikte för att dölja finnarna så är man enligt mig mer än bara osäker.

Hon har utseendet alla drömmer om, populariteten dem alla önskat varit deras men vill man verkligen gå en mil i hennes skor?

17/10-14

Och när Penny se LSD:s ansikte dras samman och tårarna välla upp i hennes ögon inser hon att LSD inte förstått. Inte förrän nu. 
"varför gjorde du det?" LSD ser på Blenda och gråten gör rösten tjock. "Vi var ju vänner. Var vi inte vänner?"
"Det var det enda sättet", säger Blenda kort.
"Nej, det var det inte. Du har gått för långt". Penny reser sig. "Alldeles för långt."

Blenda bröt upp LDS:s skåp i hopp om att få vakmästaren att lämna sitt rum och lyckades gjorde hon. Dock sårade hon en vän under processen. LSD känner sig mer sviken än hon någonsin trott hon kunnat bli. Blenda har ingen aning om hur påverkad LSD blir, ingen vet för ingen har tagit sig tiden att fråga. Precis som Tilda skrev på sin blogg så är det som om folk tror att hon vant sig vid att vara en tönt men det är ganska absurt. Ingen kan bli van med att bli mobbad, inte vid någon punkt kan man plötsligt vara okej med att folk beter sig på ett visst sätt mot än. Bakom varje leende gömmer sig en mörk hemlighet ingen annan har någon aning om. Så att vara snäll och ta hand om varann skulle inte skada.

22/10-14

Vem i boken skulle du vilja ha som vän?

Ifall jag skulle fått välja hade jag valt LSD. Hade någon ställt denna frågan för väldigt länge sedan så tror jag att det hade varit mycket möjligt att jag hade valt Hedvig. Förr visste man inte bättre än att bara sträva efter fina saker och popularitet, idag vet jag att vänskap är värt mer än allt i världen tillsammans. En riktig vän blir som en syster eller bror. Man kan lita på dem för man vet att dem fångar än ifall man faller. Man har kul med dem och skrattar ihop till magen gör ont. Riktig vänskap håller genom eld och vatten. 

LSD vekar vara den sorters person som skulle göra allt som står ovan, även för människor som inte hade gjort det tillbaka. Hon är för snäll för hennes eget bästa. Jag hade uppskattat henne som vän och behandlat henne lika tillbaka för det förtjänar hon. Och även om hon inte hade förtjänat det så hade jag inte kunnat leva med mig själv ifall jag gjort någon annans liv värre än det redan är.

    24/10-14

    Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Motivera ditt svar.

      Självaste händelsen med att alla strävar efter allt detta fina finns överallt. Även det faktum att folk blir mobbade och utstötta finner vi överallt. Men att det är så extremt så att en ung flicka skulle kunna styra en hel skola tvekar jag starkt på. Eller att folk använder Hitlers taktik för att få vänner. Allt känns så överdrivet och konstigt. Självklart händer saker runt om i världen som jag inte har en aning om men att just detta som händer i boken skulle kunna hända i det verkliga livet tror jag inte riktigt på. 


      10/11-14

      Huvudpersonen får ta med sig fem saker till en öde ö. Vad packar han eller hon ner och varför?

      Jag har valt att skriva om vad Hedvig skulle tagit med sig till en öde ö. Grejen är den att de flesta ser Hedvig som en mycket trög person som bara bryr sig om utseende. Även jag trodde detsamma under de första kapitlena av boken. Hade jag blivit tillfrågad denna fråga då så hade jag troligtvis sagt att Hedvig hade tagit med sig sin sminkväska, en spegel, sin mobil, mobilladdaren och en plattång. Jag valde just detta för att hon bryr sig extremt mycket om utseende och som jag sa innan, verkar lite trög för vem tar med sig saker som behöver el till en öde ö? 
      Men nu när jag läst betydligt mycket mer och förstått att Hedvig är helt sinnesjukt smart och intelligent så vet jag att hon hade tagit med sig en kniv. Kniven kan man använda till mycket som t.ex. att döda djuren man ska äta och tälja. Sedan tror jag hon skulle ta med sig tändstickor för att kunna göra upp eld. Hon skulle även tagit med sig vatten, så mycket mat som möjligt och en "nödpistol" som brukar finnas på båtar. Detta för att man ska kunna se henne ifall en båt åker förbi.

      12/12/14

      Passar boken som högläsningsbok? Eller är det en bok som man vill läsa på egen hand? Motivera ditt svar. 
        Boken tycker jag passar bäst som högläsningsbok. Det är inte en olämplig bok, den är lättlöst och har inte så värst mycket känslor som behöver uttryckas när man läser. Därför tror jag att den är bättre att ha som högläsningsbok för läser man den på egen hand är det mycket lätt hänt att man tröttnat för snabbt och slutar läsa. 

        12/12/14

        1 Diskutera en viktig händelse i boken.

        Vi valde händelsen då Blenda, Penny och LSD hållit talet och lyckats

        2. Beskriv händelsen med fem meningar.
          Hinder för att lyckas uppstår enbart när man tar bort ögonen från målet
          Jag kan göra saker du inte kan, du kan göra saker jag inte kan. Tillsammans kan vi uppnå allt
          Vänskap är enbart en själ gömd inuti två kroppar
          Människor som oss måste hålla samman
          Håll huvudet högt, inget håller föralltid
          Håll ut, stormen måste lägga sig någon gång


          12/12/14
          Var är verb?
          Svar: Verb är något man kan göra, t.ex. tuta och köra
          Vad heter verbets grundform?
          Svar: Infinitiv
          Vilka är verbets tidsformer (tempus)?
          Svar: Presens, imperfekt, futurum, pluskvamperfekt och perfekt
          Vilka är verbets tema former?
          Svar: Finita och infinita

          5 verb

          nicka
          Presens: Att nicka
          Imperfekt: Nickade
          Futurum: Jag ska nicka
          Perfekt: Har nickat
          Pluskvamperfekt: Hade nickat

          Presens: Att slinka
          Imperfekt: Slank
          Futurum: ska slinka
          Perfekt: slunkit
          Pluskvamperfekt: hade slunkit

          Att säga
          sa
          ska säga
          har sagt
          hade sagt

          piska
          piskade
          ska piska
          piskat
          hade piskat

          att placera
          placerade
          ska placera
          placerat
          hade placerat

          12/12/14

          Denna uppgift känns lite svår eftersom alla huvudpersonerna är så personliga och det känns som om jag hänger ut någon ifall jag skulle skriva om dem. Jag känner folk som är som Penny och verkligen inte kan vara sig själva. De försöker ständigt kopiera andra människor för att finna sig själva men lyckas sällan genom den metoden. Sen känner jag folk som mår som LSD också. De kanske inte är så utfrysta som LSD var men de mår likadant psykiskt. 

          12/12/14

          Blenda betraktar böckerna som står i långa rader framför henne
          (S, P, A-O, P, Attr, R-advl)

          12/12/14

          Bella har ingen speciell sjukdom som kommer döda henne inom snar framtid, hon mår bara väldigt dåligt psykiskt. Att då få skriva och klottra på ett skåp kan hjälpa henne att få ut frustationen och tankarna hon har inom sig. Jag tror att hon känner sig ganska död och tom inombords. Som om hon faller sönder dag efter dag. Detta hjälper henne att inte skada sig själv. Hon vet att ifall hon inte får ut allt som försiggår inom henne så kommer hon skada sig. Därför är detta inget hon gör för att få uppmärksamhet, inget hon gör för att folk ska fråga hur hon mår eller bli hennes vänner. Hon försöker bara ta hand om sig själv på sitt sätt.

          12/12/14

          Boken vi läser har ett budskap om att alla kan göra skillnad så länge viljan finns där. Spelar ingen roll om du är svart eller vit, smal eller tjock, populär eller skolans störta nörd. Om du vill och försöker kan du få din röst hörd. Självklart finns det olika sätt att göra det på, man behöver inte alltid starta en revolution med Hitlers tankesätt.

          Ett annat väldigt viktigt budskap boken har är att man ska ta hand om varann. Det finns så mycket som döljer sig under alla dessa skal och murar vi bygger upp och ifall ingen försöker ta sig in genom dem blir det ganska mörkt och ensamt. Man märkte det på nästan alla personerna. Penny hade mycket hemma, Hedvig var väldigt osäker på sig själv och LSD mådde väldigt dåligt. Samma sak är det idag i exempelvis vår klass. Vi är 32 glada elever. Eller det är åtminstone det folk tror. Sen gömmer det sig olika historier bakom varje mask. 

          onsdag 22 oktober 2014

          Radioaktivitetens fördelar (EJ KLAR)

          Vad är halveringstid?
          Svar: Halveringtiden är hur lång tid det tar för den radioaktiva strålningen att halveras. Det är alltså ett mått på ett radioaktivt ämnes livslängd. Alltså hur lång tid det tar för halva strålningen att försvinna. Ett exempel i boken var polonium då halveringstiden var 20 veckor, medan uran (som vi jobbat med förr) tar 4,5 miljarder år på sig att halveras. Sedan halveras strålningen igen utav det som finns kvar, alltså blir det 1/4 strålning utav det som fanns i början som nu finns kvar. Halveringstiden varierar från isotop till isotop.

          Hur kan man utnyttja radioaktivitet till något positivt och användbart?
          Svar: Radioaktivitet är känt för att vara en strålning som är farlig. Men strålningen kan även användas åt vår fördel på många olika sätt. De fyra vanligaste tillfällena som man använder sig utav den radioaktiva strålningen är i brandvarnare, inom medicin, kol 14-metoden och gödning.

          Det finns två olika soters brandvarnare som passar bäst under olika situationer. Den ena sorten kallas för optiska brandvarnare och reagerar på rökpartiklarna med hjälp av infrarött ljus. Den andra kallas för joniserande brandvarnare som med hjälp av den minimala mängden radioaktivitet som finns inuti den kan larma när den stöter på rökpartiklar.


          Här ser man en enkel bild som beskriver ungefär hur det går till när brandvarnaren larmar. 
          I brandvarnaren går den radioaktiva strålningen fram och tillbaka mellan brandvarnarens väggar. När rökpartiklarna kommer in i brandvarnaren och blockerar en radioaktiv strålningen så att den inte kommer fram till den andra väggen så sätts larmet igång.  

          Inom medicin så används radioaktiv strålning till röntgen, till att sterilisera medicinska instrument och att döda cancerceller.

          Man började tidigt använda radium för att bekämpa cancer. Man förstod att strålningen dödade cancercellerna men dem var inte medvetna av de skadliga effekterna. Dessutom var man oförsiktig när man strålade, idag koncentrerar man strålningen enbart till det sjuka området.

          Kol-14 metoden är en metod som man med hjälp av strålning kan räkna ut hur länge en människa varit död. Det finns tre olika sorters kol, kol-12, kol-13 och kol-14. I koldioxid finns kol-14 och det kolet är radioaktivt. Så pga av fotosyntesen så får vi i oss strålning genom att äta växter eller kött av djur som ätit växter. Alltså har alla människor en mängd betastrålning i kroppen som börjar försvinna efter att vi dör. Halveringstiden för kol-14 är 5700 år.
          Även Kol-13 kan användas till människans fördel (även om det inte är radioaktivt) för att beräkna hur mycket föda från havet hen har fått i sig.

          Även hos lantbrukarna används strålning. Man kan med hjälp av den se hur kemikalierna rör sig och utvecklas.

          tisdag 21 oktober 2014

          Översätt kapitel 4

          Franska

          - Ah, voilà un douanier. J'ai quelques paquets de cigarettes de trop. Tu peux m'aider?
          ° Euh, je n'ai pas de..
          - Chut! Il arrive. Les cigarettes sont dans le petit sac en cuir, avec mon appareil-photo. dis-lui que le sac est à toi!
          ° Je ne sais pas si c'est une bonne i..
          - Bof, quelques paquets de cigarettes. Qu'est-ce que ça fait? Tu m'aides, n'est-ce pas?
          ° Si tu insistes, OK, je t'aide.
          + Bonjour, mesdemoiselles.
          - Bonjour, monsieur.
          + Vous voyagez ensemble?
          - Non, on se connaît pas.
          + Ce sac est à vous, mademoiselle?
          ° Euh, oui.
          + Pouvez-vous l'ouvrir, s'il vous plaît?
          ° Oui, bien sûr.

          Svenska

          - Ah, det finns en tulltjänsteman. Jag har några paket cigaretter också. Kan du hjälpa mig?
          ° Eh, jag har inte..
          - Shh! Dem kommer. Cigaretterna är i den lilla skinnväskan med min kamera. Säg till honom att väskan är din!
          ° Jag vet inte om detta är en bra..
          - Okej, några paket cigaretter Vad gör det? Du hjälper mig, eller hur?
          ° Om du insisterar, OK, jag ska hjälpa till.
          + Hej, mina damer.
          - Hej herr.
          + Reser ni tillsammans?
          - Nej, vi känner inte varann.
          + Är denna väskan din, fröken?
          - Eh, ja.
          + Kan du öppna den tack?
          - Ja naturligtvis.

          Franska

          (berättarröst)

          Le douanier regarde dansle petit sac en cuir et demande à Céliane de suivre. À la prochaine gare, la jeune Française est amenée au commissariat de police pour être interrogée et arrêtée. Il y avait deux cents grammes de haschisch dans le petit sac.

          Engelska planering och utvärdering v.43

          Planning

          Today I'm going to write the beginning of the novel I want to write. It's not going to be easy but it's a good exercise that will develope my writing, vocabulary and my fantasy of course.

          Evaluation 

          Today I've only written 62 words since it was really hard to decide how my novel was going to start. I believe I've been concentrated the whole lesson and I couldn't have done more than I did. At least I've started and hopefully I'll do much better next time. Until the next lesson I'll read a book called The truth about forever cause I think it will help me understand how to write an interesting novel.

          Pablo Picasso

          FRAMSIDA





          FAKTA
          Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno Maria de los Remedios Cipriano de la Santisima Trinidad Mártir Patricio Ruiz y Picasso, mer känd som Pablo Picasso.
          Picassos liv började väldigt dramatiskt den 25 oktober 1881 i hamnstaden Málaga, även huvudstaden i den spanska regionen Andalusien. Barnmorskan som förlöste Picasso var väldigt säker på att han var dödfödd och la sin tid och styrka på att försöka rädda modern. Picassos farbror var på plats och med läkarens hjälp räddade dem Picasso och gav honom ett liv fullt av framgångar.

          Med sin far som inspiration visade Picasso i väldigt ung ålder tekniker många äldre konstnärer inte hade inom sig. Redan vid tio års åldern började han signera sina målningar med sin mors flicknamn Picasso. Den första oljemålningen som Pablo blev känd för målades år 1889 och kallades för Picador. Då var han bara 8 år.

          Picador, 1889


          Picasso spenderade sina unga år i Barcelona där han även höll på med sina studier. Han gick på flera olika konstskolor och de flesta var skolor hans pappa jobbade på.

          När man talar om Picassos målningar så nämns ofta de olika perioderna som "den blå perioden" och "den rosa perioden". Mellan 1901 och 1904 pågick "den blå perioden". Anledningen till att den kallades för den blå perioden var för att Picasso valde att måla sina konstverk i en iskall tunn blå färg för att visa sin medkänsla till de fattiga och utstötta. Ett exempel ser du nedan.

          Den gamle gitarristen,  1903

          Året därpå (1905-1906) var ett lite ljusare år och kallades för "den rosa perioden". Han började måla sina målningar med en rödrosa ton vilket gav tecken på kärlek och värme. En målning Picasso gjorde under detta år visar kärleken mellan en mamma och hennes nyfödda unge.

          "Moderskap"

          Under denna tid var även många bilder av harlekinfigurer vilket var konstverk med clownliknande människor vars kläder var rutiga, något vi i dagens samhälle hade kallat "aztec mönstrat".

          Eftersom Picasso var en väldigt aktiv konstnär så hade han redan året efter "kommit på" kubismen tillsammans med Georges Braque. Det finns olika sorters kubism. Man talar ofta om analytiskt, hermetisk och syntetisk. De första verken inom kubismen tror man var inspirerat av iberisk och den afrikanska konsten. Kubismens "kännetecken" är att människor, landskap och föremål framställs som mångsidiga och hårda samt att det alltid är former som kuber, trianglar osv. Detta var även den första abstrakta konsten och pågick mellan 1907 och 1914. Han var även inblandad i surrealism, litterära verk och pacifism. 

          Picasso var en riktig charmprins och lyckades under sina år ha 5 fårhållanden och oändligt med kärleksaffärer. De 5 kvinnorna han hade förhållande med hette Olga, Marie Therese, Dora, Françoise och Jacqueline. Med Olga gifte han sig och fick en son som hette Paulo. Sedan var han otrogen först med Marie Therese och fick en dotter som hette Maya och sedan med Françoise och fick de tvåandra barnen Claude och Paloma. Francoise var den enda som tog sitt förnuft till fånga och lämna Picasso efter att han fortsatt med vänsterprasslet. Olga dog 1955 och 1961 var Picasso gift på nytt, nu med Jacqueline. De levde lyckliga ihop fram till 8 april 1973 då Picasso avled. 


          BILDANALYS

          Tete d'une Femme Lisant

          På denna bilden ser jag ett porträtt av en ung kvinna. Bilden är delad i 2 delar, den ena med lite ljusa färger medan den andra är mer svart och mörk. 
          Jag får en känsla av att denna kvinna är osäker på sig själv, inte riktigt känner att hon passar in som sig själv i samhället. På den vänstra sidan av bilden ser man att kvinnan är målad i en vanlig hudfärg där ögonen, munnen osv sitter på plats. På högersidan ser man att kvinnans ansikte är målat i en svart-grå ton. Hon ser även sminkad ut, ögonfransarna är längre och ögonbrynet har en fin form. Enligt mig så finns det något ledsamt över den sminkade ansiktsdelen. Ögat, ögonbrynet och näsan sitter inte riktigt på plats och man ser att den sidan av ansiktet är uppdelat. Jag får ett intryck av att hon känner sig väldigt ledsen, som om hon faller sönder när hon inte får vara sig själv, därav att ansiktet är uppdelat i bitar. Även det faktum att kroppsdelarna inte sitter på rätt plats tror jag har med detta att göra, för det är så hon känner sig. Splittrad, underlig och ledsam. Håret ser man också är fint utsatt i en tofs, inte bara en slarvig bulle mitt på huvudet.

          Girl before a mirror

          Precis som med bilden ovan handlar denna bilden främst om ledsamhet och osäkerhet. Kvinnan kollar sig själv i spegeln och den kvinnan som kollar tillbaka är inte lik kvinnan som kollar in i spegeln. Helt plötsligt ser man en annan kvinna med annorlunda form samt andra färger. Denna bild tyder på att kvinnan inte kan se sitt rätta jag. Hon ser inte riktigt vem hon är. Hon ser inte sig själv så som omvärlden gör. 

          Både denna bilden och bilden ovan valde jag av en anledning. Eftersom båda visar hur unga kvinnor har svårt med att hitta och acceptera sig själv så kände jag att det var en relevant sak att skriva om. I dagens samhälle är det svårt att vara nöjd med sig själv. Vi lever i en värld där det kryllar av Victoria Secret och Calvin Klein modeller, modemagasin med redigerade och retuscherade bilder som vi tror är sanna. Vi har fått en ideal bild av att perfekt är A och O. Därför känner många unga kvinnor som bilderna ovan beskriver. Ledsna, ser något i spegeln som inte riktigt stämmer överens, känner sig splittrad och inte riktigt sig själv när de sminkar sig och det tycker jag Picasso har lyckats fånga i dessa bilder. Han sätter känslorna i verk, han har relaterat till nästan varje kvinna i samhället eftersom vi alla vid någon tidpunkt känner oss odugliga och haft mer komplex än nödvändigt. 



          http://sv.wikipedia.org/wiki/Pablo_Picasso
          http://www.ne.se/lang/pablo-picasso
          http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/curzio-malaparte-kaputt/