onsdag 4 mars 2015

Min slöjdutvärdering

Vi fick denna termin möjlighet till att göra vad vi vill, inga begränsningar. Jag började väldigt snabbt kolla på lite olika klädesplagg på internet och fastnade för en fin aztec mönstrad cardigan.



Jag föll för plagget direkt för jag är helt kär i aztec. Dock siktar jag på ett A denna terminen men en cardigan kändes lite för avancerad. För att nå de högsta betygen måste självklart arbetet bli färdigt.
Förra terminen gjorde jag en kjol, vilket inte var särskilt svårt men gav ändå utmaningar. Denna terminen ville jag ta det ett snäpp högre och valde istället att göra en klänning.  Det positiva med att göra en klänning är att jag får använda mig av de tekniker jag lärt mig när jag sydde kjolen men även mycket mer med tanke på att en klänning är mer avancerad. Jag kommer få ge mig an fler utmaningar men även lämna slöjd-salen med mer kunskap än jag hade förr.


När jag väl bestämt mig för att göra en klänning så var jag tvungen att hitta modell och färg till den. Jag var ganska så säker på att jag ville ha ett marinblått tyg i chiffong eftersom de har väldigt fint fall. Två andra material som även har fint fall är viskos och polyester. Nedan hittar du 3 olika klänningar där den ena är i chiffong och de andra 2 är i viskos och polyester.

Chiffong

Viskos

Polyester



Ifall jag ska rangordna de olika materialen enbart på hur de ser ut så tycker jag chiffong är finast, sedan kommer polyestern och sist kommer klänningen i viskos.
Chiffong är ett tunt, transparent och lätt tyg som tillverkas av silke eller rayon. Rayon är ett annat ord för cellull och de båda benämningarna står för viskos. Alltså borde bild nummer 1 och 3 vara gjorda av samma tyg.
Viskos är ett textilfiber som framställa av cellulosa eller bomull. Det är även ett så kallat regenatfiber eftersom cellulosan kommer från gran eller tall.
När man framställer viskos så börjar man med att göra flis av trädet så man kan få tag på cellulosan. Sedan tar man cellulosafibrerna och löser upp de i olika kemikalier som skapar en trögflytande vätska. Denna vätska sprutar man genom ett spinnmunstycke vilket är en spinndysa med formade hål, ned i ett bad av svavelsyra för att den kemiska reaktionen ska sätta igång. Under denna process ändrar cellulosan form och blir till trådar.  När man nu har tråden så tas kemikalierna bort och de långa fibrerna kan nu bli till garn.
Hela denna arbetsprocess är inte särskilt miljövänlig. Man skulle kunna tro att viskos är miljövänligt med tanke på att de görs främst på träd som tack vare fotosyntesen osv alltid finns. Men eftersom cellulosafibrerna inte kan användas innan de blivit till trådar så måste man använda sig av kemikalier. Det är dessa kemikalier som gör att materialet inte blir lika miljövänligt vilket är en nackdel. Andra nackdelar är även att viskos är väldigt temperaturkänsligt och måste tvättas på låg temperatur. Den behöver även strykas på låg temperatur vilket är ett stort minus då ett plagg i viskos väldigt lätt blir skrynkligt och kan behöva strykas relativt ofta. Det blir även svagt när det är blött. Men viskos har inte bara nackdelar utav även många fördelar. En utav fördelarna är att även om den tillverkas på kemisk väg med alla kemikalier så räknas viskos som naturliga fibrer då de har förmågan att andas. Andra fördelar är att plaggen som är gjorda på viskos har ett fint fall och är mjuka, samt att man utvinner ättika under processen och de kan användas i matlagning.
Polyester är det minst miljövänliga av de olika materialen eftersom det är gjort på plast. Materialet tillverkas i USA samt länder i Asien, bland annat Japan och Kina. För att kunna producera polyester så behöver man först och främst pumpa upp olja. Oljan blandas med olika ämnen under hög värme och tryck för att kunna ändra form. Man vill att oljan ska bli till pulver och då kallas det för att man polymeriserar oljan. Nu ska man spinna och det finns tre olika tillvägagångssätt. Det första kallas för smältspinning. Där låter man pulvret smälta genom en spinndysa med små hål (ungefär som när man tillverkade viskosen) och när trådarna kommer ut i den kalla luften stelnar fibern. Sedan måste man sträcka ut fibrerna för att få rätt elastisitet samt draghållfasthet.
Polyester har både flera för och nackdelar. Den största nackdelen är självklart att det görs på olja som verkligen inte är miljövänligt. Andra nackdelar är att polyester är känsligt för värme och smälter mycket lätt, den kan bli dyrare när oljan börjar ta slut och den alstrar statisk elektricitet, alltså kan den exempelvis göra så ens hår står ut åt alla håll när man tagit på sig den.
Det många inte tänker på är att polyester även har många fördelar. Man kan exempelvis tillverka fleece av återvunna PET-flaskor. Man behöver bara krossa PET-flaskorna, smälta dem och sedan spinna nya fiber. Andra fördelar är att färgen på kläderna håller väldigt bra, den skrynklar inte, den är stark och tål hög slitage samt transporterar bort fukt istället för att suga upp den (väldigt bra ifall man tillverkar sportkläder). Den bästa egenskapen som jag tycker att polyestern har är att den har många användningsområden som t.ex. tyger och stoppning.


Eftersom chiffong är transparent så insåg jag att jag var tvungen att ha ett annat tyg under, annars ser man rakt in genom klänningen och de vill jag inte. Därför valde jag att ta ett tyg i polyester som jag skulle sy på innersidan. Nu när jag visste vilka tyg jag skulle använda så började jag jag kolla runt efter olika sorters klänningar och skissade den första ritningen.






Jag visste redan att jag ville ha en långklänning och att den skulle vara i marinblått eftersom jag hade sett den bilden längst upp till vänster sedan förr men inte hur den skulle se ut. Jag hittade sedan de olika klänningarna på översta raden men det var inte riktigt det jag letade efter. Efter att ha letat vidare ett tag hittade jag klänningen på den nedre raden och de var exakt det jag letade efter. Nu hade jag en klänning att utgå ifrån och började därför skissa på nästa ritning där jag målade av klänning nr 3 med olika detaljer.





Jag försökte få detaljerna att bli till en prägel eftersom jag vill att arbetet ska vara så personligt som möjligt. Nr 3 hade inga detaljer, därför uteslöt jag den ganska fort. Nr 2 med fickorna hade varit ganska häftigt Jag försökte få detaljerna att bli till en prägel eftersom jag vill att arbetet ska vara så personligt som möjligt. Nr 3 hade inga detaljer, därför uteslöt jag den ganska fort. Nr 2 med fickorna hade varit ganska häftigt, dock kändes det som om det skulle bli lite fumligt med fickor på just en sådan klänning som jag hade tänkt göra så det fick bli nr 1, alltså klänningen med en dragkedja.



Nu började jag med formgivningen och målade min klänning i tre olika färger som jag hade kunnat tänka mig att den skulle ha. Den orangea tyckte jag om väldigt mycket men eftersom jag redan hade hittat ett tyg i marinblått som jag verkligen älskade så valde jag det istället. 


När jag var färdig med skisserna och formgivningen klippte jag ut små delar av tygen jag skulle använda för att snabbt nåla ihop en miniklänning. Jag ville kunna ha en "levande" modell på det jag skulle göra så jag skulle vara medveten vilket sort arbete jag hade framför mig. 



Så blev klänningen. Inte exakt så som den riktiga kommer se ut men ungefär lite åt det ållet jag är på väg mot. 

Arbetsprocess


Jag började med att kolla upp vilken storlek jag skulle sy klänningen efter. Det blev C38, alltså mall C och storlek 38. Dock fanns det ett litet problem. Mallen var inte exakt som jag ville att den skulle vara. Såhär såg mallen ut: BILD!! Som du ser på bilden så är det en kort klänning som dessutom utvidgas, alltså får en större och större omkrets desto längre ned på klänningen man kommer. Så jag fick först börja med att förlänga den men för att inte få en klänning som i slutändan skulle se ut som mexicanernas folkkläder och samtidigt så var jag tvungen att bara göra den större på längden, inte bredden. Så såg min mall ut när jag var färdig. BILD!!
Sedan målade jag av mitt mönstret på ett mönsterpapper till en mall och fick två klänningslängder, en framsida och en baksida. När jag målat färdigt fick jag klippa ut mönsterdelarna och nåla fast den på tyget jag skulle använda i polyester. Sedan skulle jag lägga till sömsmån och fastän det stod att mönsterdelarna skulle ligga mot vikt kant så fick jag för mig att det skulle vara sömsmån där också så jag nålar om klänningen. När jag hade tänkt måla ut sömsmånen kom Veronica för att titta till mig och påminde mig om sömmen som kommer finnas mitt på klänningen ifall den inte ligger mot vikt kant. Det var väldigt bra att Veronica hann märka det innan det var försent eftersom det hade blivit väldigt fult med en söm mitt på klänningen. Så det vara bara att göra om och göra rätt. Jag nålade om klänningen och målade ut sömsmånen men hjälp av en fiffikus och fliskrita. 

När jag nu hade nålat fast mallen på klänningen mot vikt kant och målat ut 1 cm sömsmån runt klänningen och 2 cm längst ned på klänningen så klippte jag ut delarna. Eftersom samma skulle göras med delarna som skulle vara i chiffong så valde jag att lägga min förra mall med polyester delarna på chiffongtyget eftersom jag nu hade både färdig mall men även färdig sömsmån så det var bara tt nåla fast och klippa ut. Dock var det inte exakt så enkelt. Tyget är väldigt "halt" och därför var det ganska svårt att ha det dubbelvikt och klippa utan att den undre delen skulle glida iväg. Men det fixade sig och gick hyfsat och istället stötte jag på ett annat problem. Jag hade inte tillräckligt med tyg. Klänningen var ungefär 5 cm för kort och jag blev tvungen att klippa i alla de andra delarna också för att korta ned klänningen lite grann. 

Efter att alla delar var utklippta och färdiga så började jag med att sy in bystinsnittet. Bystinsnitt  är det man syr in under bysten så klänningen får en fin form och inte bara blir ett rakt tyg som ser fumligt ut när man har på sig det. Jag ville inte sy på min klänning redan första gången så jag valde att sy på en tygbit jag inte skulle använda. Så blev resultatet. BILD

Det är inte helt perfekt men träning ger färdighet så jag hade tänkt testa en gång till innan jag syr in på det riktiga tyget.  

Kvar att göra

När jag sytt bystinsnittet så ska jag med hjälp av overlockmaskinen sy ihop min klänning. Overlockmaskinen ger en snygg söm och gör sig av med allt extra tyg som annars hade funnits på insidan. 
Jag lägger framsida och baksidan på varandra så att yttersidan finns på insidan och insidan uppåt. Jag vet vilken sida som är vad genom att kolla på hur tygväven går. Där väven syns som tydligast är finsidan, alltså yttersidan. 

När jag sytt ihop mina kanter med hjälp av overlockmaskinen så ska jag fålla klänningens armar och ringning för att få snygga ich hållbara kanter. Fållandet burkar ske på olika sätt beroende på vad man har för tyg. Ifall det exempelvis hade varit bomull så hade man bara överkastat kanterna och sicksackat kanterna frö att binda tyget. Det funkar dock inte att göra samma ska med polyester eftersom trådarna enkelt hade lossnat och dragits bort. 

Jag ska istället börja med att vika in kanten. Till det behöver jag en fiffikus för att hålla samma avstånd från kanten hela tiden. Sedan nålar jag fast kanten så den inte rör på sig och för att vara på den säkra sidan stryker jag även kanten. Polyester är ett känsligt tyg mot värme så därför kommer jag behöva lägga ett annat tyg på när jag stryker. Efter detta ska jag sy så nära vikt kant som möjligt med raksöm. 

Efter detta ska jag klippa bort övrigt tyg på den invikta delen. Sedan viker jag igen, nålar och stryker precis som den första gången. Nu ska jag sy raksöm, fast denna gång på framsidan av klänningen både för att få en snyggare söm men även för att det ska vara enklare för mig att se vart jag syr.  
Längst ut på klänningsleden backar jag och syr igen för att fästa tråden, dock bara vid klänningsleden både för att det är där tråden brukar gå upp men även för att slippa få en ful söm. Något annat jag försöker tänka på för att få en snygg söm är att alltid hålla samma avstånd. Då blir sömmen rak och väldigt mycket finare. 

Tredje och sista gången viker jag upp kanten och nålar fast så det är ungefär 1 cm uppvikt kant. Ännu en gång stryker jag kanterna för att sedan kunna sy. Nålarna tar jag nu bort samtidigt som jag syr, bara precis innan synålen nuddar dem. Till sist syr jag invecket på klänningen med raksöm. 

Samma process gör jag på chiffongtyget eftersom även det är ett känsligt tyg som inte kan sys på samma sätt som bomull. 
Jag syr mitt tyg i svart tråd eftersom jag vill att det ska synas så lite som möjligt.



Estetiska uttrycket


Marinblått, som min klänning är i en färg som oftast förknippas med sjöfart. Jag förknippar den främst med militära flottors uniform eftersom jag minns från min barndom när vi kollade på vissa filmer där militärerna hade marinblåa uniformer på sig. Jag anser även att marinblått är ganska sofistikerat. Idag är det vanligare att man har marinblåa kläder till vardags men förr hade man det till lite finare event eller när man exempelvis skulle på möten där man behövde klä upp sig lite. 

Polyester kan vara både ett väldigt fint tyg men även ett vardagligt. Just det tyg jag använt är ganska vardagligt och förknippas inte med något speciellt. Dock finns det finare tyg i polyester som skulle kunna förknippas med exempelvis bröllop som även chiffong gör (kommer lite mer om det snart). Polyester har inte så mycket gemensamt med kläder från äldre tider eftersom det utvinns på olja och oljeindustrin har inte funnits så värst länge. Människorna som levde på kanske 1800-talet hade inte kläder i polyester. 
Chiffong är ett tyg som förknippas med lite finare klädesplagg. Man brukar använda det till klänningar, blusar, scarfar och underkläder. Just min klänning skulle jag inte vilja påstå kunnas använda som bröllopsklänning men definitivt som en aftonklänning. Chiffongens fina material gör så klänningen får ett fint utseende och underbart fall. Sådana fina fall som man ofta vill ha på klänningar till finare tillfällen då det inte alltid passar med åtsittande plagg. 



Min klänning är i en stark färg och starka färger var något man började med för ett bra tag sedan. De starka färgerna överlag var väldigt populärt under -60 talet och framåt. När Jackson 5 startade kallades de för tuggummi-bandet för att de använde starka och glada färger. Så hade jag sytt denna klänningen under sena 1900-talet kanske jag hade ingått lite i den tuggummi-gruppen. 




tvättråd, hållbarhet (ej klar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar