onsdag 11 mars 2015

Bokuppgifter - "När kejsaren var gudomlig"

Om du fick träffa författaren till boken, vad skulle du fråga honom eller henne?
Svar: Jag skulle fråga varför huvudkaraktärerna inte har namn. Jag förstår att det finns en anledning till detta men jag har svårt med att förstå vad just den anledningen kan vara.

Tror du boken skulle kunna bli en bra film? Varför? Varför inte?
Svar: Ifall filmen är likadan som boken så nej. Allt måste hända lite snabbare och vara lite mer personligt så historien blir mer gripande.

Hur börjar boken?
Svar: Den börjar med att kvinnan som boken handlar om är ute och köper en hammare och en spade som hon ska döda Vit hund med.

Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Motivera ditt svar.
Svar: Boken är verklighetsbaserad, så ja. Även om händelsen är riktigt hemsk så är det tyvärr sådant som händer runt om kring oss.

Beskriv boken med en mening.
Svar: En sann berättelse som inte uppmärksammats på det viset den borde ha gjort.

Var boken som du hade förväntat dig?
Svar: Nej. Jag förväntade mig en riktigt bra bok där man fick se andra världskriget från japanernas perspektiv, dock var den väldigt långtråkig och hade ganska dålig handling.

Passar boken som högläsningsbok? Eller är det en bok man vill läsa på egen hand? Motivera ditt svar.
Svar: Ja det tycker jag. Boken är inte svårläst och har få dialoger, därför krävs varken inlevelse eller superbra flyt för att läsa den högt eller förstå innehållet.

Vad heter författaren till boken?
Svar: Julie Otsuka

När skrevs boken?
Svar: 2002

Vilket förlag är boken utgiven på?
Svar: Albert Bonniers förlag.

Diskussionsfrågor

Varför tror du att huvudkaraktärerna inte har några namn?
Varför har inte det som drabbade japanerna uppmärksammats på samma sätt som de som hände judarna?
Vad hade du gjort ifall du var japan och levde när händelsen inträffade?
Varför drar oftast människor alla över en kam?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar