måndag 10 november 2014

1900-talets tekniksprång (EJ KLAR)

T- Forden

Mellan den 30 juli 1863 och 7 april 1947 levde en man som under de första åren av 1900-talet kom på den brillianta masstillverkningsidén som satte hela världen på hjul. Namnet på geniet bakom detta är Henry Ford.





T-forden tillveras med hjälp av det löpande bandet. Längts med hela bandet finns olika stationer där man bygger på bilen. Delarna som används är inköpta från andra länder som USA och Storbritannien vilket skapade komplikationer. Med C.E Johanssons hjälp lyckades Ford lösa sina problem. För att alltid få standardiserade bildelar bestämdes det att 25.400 mm nu skulle motsvara 1 tum (engelska inch). Nu kudne Ford använda sig utav det löpande bandet till maximalt. 


Fördelarna med det löpande bandet blev att bilen flyttade mellan arbetarna istället för att arbetarna skulle flytta längst med bilen vilket sparade tid, pengar och energi. Nu kunde x antal människor specialisera sig på en station. Hen satte snabbt t.ex. motorn i bilen och låter den sedan åka vidare till nästa station. Inom kort insåg man att dessa personerna som sätter motorerna på plats enbart använder vissa muskler, likaså med dem som stod på andra stationer och gjorde samma sak varje dag. Därför infördes en lag som sa att folket skulle rotera. Ida kanske man jobbar på station 3, imorgon på station 4.



varför
måttsats, standardiserade mått
prefabricerade
1750-85412


Kulsprutan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar