Våran bro är ganska lik bron på bilden ovan. Bron heter Tower bridge och är en mycket känd bro i London, Storbritannien. Vår bro har precis som denna två torn och en rak brobana men dom är även lite olika på vissa ställen. Våran bro har t.ex. dess brobana längst upp på tornen, det har inte Tower bridge. Vi har även fri segelyta medan bron på bilden istället har en klaffbro som man måste fälla upp och ned beroende på om det är ett fartyg som vill förbi eller t.ex. en bil som ska över. Denna bro är självklart en väldigt bra konstruerad bro men jag tycker faktiskt att det nästan var lite bättre med våran bro som man inte behöver fälla upp och ned hela tiden.
En annan skillnad mellan de två broarna är att våran brobana har en fackverkskonstruktion, det har inte deras.
Vår brobana ser ungefär ut såhär. Först hade vi två balkar som vi lagt parallellt bredvid varann..
.. så att vi sedan kunde lägga mindre balkar över så att det skulle bli en brobana fordon kan åka på..
..men vi insåg ganska snabbt att det inte riktigt skulle funka då dessa balkar lätt kan gå sönder på mitten med tanke på hur mycket kraft och påfrestningar dom kan bli utsatta för..
.. och då valde vi att korrugera brobanan med hjälp av fackverkskonstruktionen och eliminerade därför den svaga punkten.
En riktig bro kan deformeras och därför är det väldigt viktigt att brobanan inte är mycket längre och absolut inte kortare än vad den egentligen borde vara och att inte brobanans brospann sitter fast, om man ska säga så. Bron är nämligen elastisk, alltså kan den töjas och expandera, samt bli mindre än den var från början. Om bron expandera och den inte är byggd rätt, d.v.s att brospannen på något sätt sitter fast kan bron böjas på mitten och gå sönder och om bron istället blir mindre så går den sönder då med. Man måste även vara noga med att se till så att inte bron är vridstyv för annars blir det som med bron som för ett tag sedan kom i själv-svängning och gungade som hopprep när barn leker runt.
En smart sak att tänka på när man bygger en verklig bro är att även om det inte är en bågbro så ska brobanan vara en aning böjd. Anledningen till detta är för att vinden inte ska komma rakt på brons kanter utan ska åka på bron. Om bron då är böjd så svänger luften med brobanan och då går bron inte sönder.
Det är även ganska smart att man använder bra material och verkligen tänker sig för när man bygger en bro för det är inte bara hållbarheten och hur många kg den kan ta som räknas. Även olika slags nederbörder och hastiga temperaturskillnader kan förstöra en bro och vi vill ju inte att lite snö eller regn ska förstöra en bro och riskera att miljontals människor mister livet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar